zaterdag 3 december 2022

het swiebert

 Alweer euver vreuger? Is een wel vaker gehoorde uitspraak van jongeren. De nostalgie van de tv coryfeeën Ivanhoe, Swiebertje, Lassie  ach jullie weten het ook vast. We keken ernaar. En er was ook niet zoveel meer om naar te kijken. En wij in Limburg hadden nog het geluk de Duitse tv te ontvangen. Van Lou van Burg met 'der Goldene Schuss' en Roeoedi Carrell. Nu staat de buis plat van allerhande onzin. En de buis is er ook niet meer. Die is platter dan plat. De keuze is enorm. Ook de publieke omroepen zijn dominant aanwezig. Ik ga niet oordelen over Matthijs maar alleen dat ik zijn programma mis op zaterdagavond: "Matthijs gaat door" Ik vond het prachtig. En je kan ook trouwens makkelijk een omroep beginnen. Mijn verbazing begon al bij POW. Of ik daarop zat te wachten? Nee, niet echt. En nu: Ongehoord Nederland. Alleen de naam al. En toevallig, want ik zoek ze zeker niet op, kwamen de onaangekondigde beelden in Nieuwsuur voorbij. Ik werd er spontaan misselijk van. Willekeurige internetfilmpjes met ongekend geweld tegen witte mensen leverde 1700 klachten op bij de Ombudsman. Als jullie ze niet gezien hebben, houd het zo. Alweer zijn ze op de vingers getikt door de Ombudsman. En daar zijn wij Nederlanders goed in, op de vingers tikken. 'Foei, foei' woorden horen erbij. Onze minister speldt "OneLove" op en draagt er een sjaal over.  Moedig ook. We vertellen de Grieken dat ze mensonterend omgaan met de vluchtelingen. Bulgarije houden we tegen tot het Schengengebied, want daarvan vinden we dat ze nog niet goed omgaan met migranten. En laten ter Apel, ondanks alle rechterlijke uitspraken, onveranderd met nauwelijks of eigenlijk niets. Doen we er niks aan? Jawel, we constateren het, roepen foei en soms foei foei en gaan door met waar we mee bezig waren. Vluchtelingen blijven vluchtelingen in Nederland. Maar de Kerst komt er toch echt aan!

Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...