zaterdag 24 december 2022

soms

 "Boeddhisme leert me dat ik mag zijn wie ik ben." Bay Hagebeek kijkt terug naar dit jaar. Geen goede voornemens dit jaar, maar eerder intenties. En hij ziet boeddhisme als levensstijl en niet als religie. Zo aan het einde van het jaar dit lezen, geeft een bijzonder gevoel. Mooi om daarover te mijmeren in deze donkere dagen. En gisteren was wel heel donker en nat. En we blijven dromen over een white Christmas. In de USA weten ze wat wit en koud is. En ook aldaar maar hopen op een prijsplafond. In zeven minuten bevriezen. Je kunt de vriezer uitzetten en alles buiten leggen. Elk nadeel hep se voordeel. Schrijven over wat er allemaal niet goed gaat in de wereld, is bijna een standaard aan het einde van het jaar en met de Kerst. En toch zie ik vooral heel veel initiatieven om mensen, van allerhande aard, aandacht te geven, omdat zij het minder goed hebben. Het zal niet overal zo zijn, maar ik word van elk initiatief warm. Dat zien, brengt misschien een beetje evenwicht. Bij mij in ieder geval wel. Jeugd die ouderen uitnodigen, of zelf naar tehuizen gaan en de eenzamen verrassen met heerlijke koffie en een gesprek. Op een of andere manier zie ik mijzelf ook weer bij de kerststal staan in onze huiskamer met alle broers en zussen. Kaarsjes aan en zingen. Respect voor mijn ouders die dat koesterden en een goede intentie in de praktijk brachten. Heb ik ze dat ooit wel eens verteld?

En soms lees ik: Rijken hebben niks te hopen maar zijn bang het te verliezen...

Mooie warme dagen met elkaar!

Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...