dinsdag 20 december 2022

vriend(in)

 De waarde van vrienden aan het eind van een jaar is het grootst. Je kijkt terug en constateert dat ze er zijn. En ook dat je op ze kunt rekenen als het nodig is. Een prima basis voor een nieuw jaar. De betekenis van vriend zijn krijgt ook vaak een andere invulling. Zo vulde een gesprek zich op een bijzonder gezellige verjaardag met de opmerking dat mannen vaker hun vrouw als hun vriendin voorstellen. "Dit is mijn vrouw" is er minder bij. Ook een bezitterige voorstelling van zaken in deze tijd. Dus je vrouw voorstellen als "mijn vriendin" is modern. Niks mis mee want een goede vriendin of vriend is goud waard. Suggereert het dat je meerdere vriendinnen hebt? Is mogelijk een vraag die bij de ander opkomt. En dat kan, graag zelfs om de reden die ik al noemde in de eerste zinnen. 

Ik kijk naar buiten en zie nog steeds dat er bladeren weigeren hun bomen los te laten. De kou is weer uit de lucht. In een dag van -7 naar +8 is klimaatneutraal zou je kunnen zeggen. Kijken naar prachtige natuurdocumentaires is een verwondering, elke keer weer. Hoe mooi alles in beeld gebracht wordt. En toch blijf ik altijd met een schuldgevoel achter. Omdat er altijd zinnen in voorkomen die de klimaatverandering aanstippen of behoorlijk dominant laten blijken. En natuurlijk(!) het gaat minder goed met onze aarde, ik zal het niet ontkennen. Maar genieten van mooi in beeld gebrachte natuur, hoeft wat mij betreft niet elke keer "bedorven" te worden met de bekende neus op de feiten. Het bekende vingertje. 

Zou het nieuwe jaar een omwenteling teweeg brengen? Een vredesplan van Zelnsky terwijl hij zelf ook nog steeds bommen gooit? Het koraalrif gered. De stikstof verbannen. Een tweede kamer die verdraagzaam samenwerkt en luistert, vooral naar elkaar. Ik word sentimenteel en ga ontbijten met mijn vriendin, toevallig mijn vrouw.

Ik wens jullie allen veel gezondheid en mooie momenten in 2023

Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...