zaterdag 16 september 2023

het wordt beter

 Ik lees langzaam maar voorzichtig de programma's van de nieuwe lichting politici en partijen. Voorzichtig, omdat voor verkiezingen de kilo zout vaak gehanteerd moest worden. En ook al doe ik alle moeite, ik constateer geen nieuwe wijn en nog oudere zakken. En ik wilde zo graag anders schrijven. In de programma's wordt heel veel beloofd wat we de afgelopen jaren niet voor elkaar kregen. Mijn korrel zout is gauw op. Gratis opvang, we gaan veel huizen bouwen en we gaan weer 130 km voorstellen op de autosnelweg. Vooral dat laatste doet mijn wenkbrauwen fronsen. De eerste twee gaan niet gebeuren. Is al heel lang de wens van iedere architect en bouwbedrijf. En dan heb ik het niet over degene die al jaren bij hun ouders blijven omdat...enfin je weet het wel. Droomwerelden. En BBB heeft geen doorrekening laten maken, want dat, zo beweren zij,  gaat alleen of het betaald kan worden. "Dan zeker wel zelf een berekening gemaakt", vraagt een gedegen journalist van het acht-uur journaal? Het antwoord is NEE en zonder enige agrarische traan. Dat zijn de nieuwkomers waarop we onze hoop hebben gevestigd. Christenunie komt met een wettelijke preventieplicht. Scholen en artsen moeten zich met leefstijl gaan bemoeien. Komt extra bij, want ze hadden schijnbaar volgens de Christenunie nog te weinig te doen... Rosanna Hertzberger beschrijft het in haar column treffend: "De fysiotherapeut moet zo ongeveer de hele dag het handje van de deelnemer vasthouden en de diëtist moet de lepel met groente fysiek naar de mond van de deelnemer brengen. En dan nog is het effect tijdelijk"  Jongeren moeten we gezond leren eten en de school krijgt hierbij een belangrijke rol (CDA). Zullen we eerst proberen de scholen vijf dagen per week te bezetten met leerkrachten? Is er voldoende realiteitszin om weer teleurstellingen te voorkomen en vertrouwen op te bouwen? Zal ik nog wat schrijven over Baudet..., nee. Vragen, verbazing bij mij en ik heb nog niet alle programma's gelezen. Gelukkig is het zomer in september...


Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...