zaterdag 5 februari 2022

SMS emile naar......

Als je kritisch wil zijn op bijvoorbeeld tv programma's en je schrijft erover dan zijn de meeste reacties: er zit een uit-knop op je toestel!. En dat klopt natuurlijk, maar als je niet eens naar een bijzondere tentoonstelling gaat, de niet gangbare, dan kun je het ook niet lelijk vinden, of juist mooi, en vaak geldt dat ook voor TV. Er zijn natuurlijk al bijvoorbaat programma's die ik oversla. Gevaarlijke wegen, eerste hulp live en alle wedstrijdprogramma's die hun handen niet thuis kunnen houden. En dan nog zijn er veel programma's die ook aan mij voorbij gaan. En dat komt omdat de vooraankondiging mij al tot niet-kijken  noopt. Het komt namelijk, en dat is echt iets van de laatste tijd, zo vaak als vooraankondiging voorbij, dat het mij dan al tegen staat. Bijvoorbeeld, en het is een willekeurig gekozen voorbeeld: "Vertrouwelijk" waarin de onthulling van de vriendin van Peter R de Vries. Ik zat er niet op te wachten, dus ik heb niet gekeken. Op één avond kwam de vooraankondiging vier keer voorbij, en dat elke drie dagen voor de eigenlijke uitzending. De aanrader bestond uit: het grote publiek kreeg nooit te horen wie zij was en ook niet welke relatie dat Peter R en zij hadden. Ik zat er niet op te wachten en vroeg mij af wie wel? De kijkcijfers waren extreem hoog...

De sterreclame is bijna onvermijdelijk. Voor de journaals, tussen spannende sportprogramma's en op de commerciële zelfs zo vaak dat ik er niet meer naar kijk. Vooral als ik MOET sms-en naar dier, of voor het welzijn van een beer geld moet storten, ze zijn schijnbaar in gevaar. En gelijk daarna moet ik sms-en, omdat er oorlog is en kinderen sterven van de honger. Trauma's oplopen van de oorlog. Het contrast kan vaker niet groter en is schrijnend. Bijna niet meer om aan te zien. Ik vroeg mij af, waar slaapt die reclamecode commissie eigenlijk? Tussen de sterblokken? Slaap lekker verder zou ik zeggen en ik? Ik kijk minder, minder, minder of mag ik dat niet roepen?

1 opmerking:

Ine Habets-Rutten zei


Als wij graag een programma zien zonder reclame nemen we het op en dan kun je de reclame doorspoelen. Voor de rest ieder zijn s.aak wat tv programma's betreft. Fijn weekend allemaal en blijf gezond. Liefs Ine

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...