zaterdag 29 januari 2022

druk druk druk

Dat is drie keer druk. Maak je je dat, of heb je het? Als ik een blog schrijf, krijg ik reacties en ik reageer er eigenlijk nooit op. Maak ik mij nooit druk? Jawel hoor, ook ik maak mij druk als ik sta te wachten en het is groen. "Groener wordt het niet"' is mijn standaard drukmakertje. Maar ik schrijf blogs vanuit mijn eigen wereld, niet wars van wat daarbuiten gebeurt, maar soms met gewoon een eigen mening. En dan wordt reageren na een reactie vaak een oeverloze discussie, dus dat doe ik dan maar niet. Ik lees ze uiteraard wel en waar het helpt neem ik ze zeker serieus. En al deze  tot nu toe geschreven regels komen voort uit een artikel dat ik vanmorgen op mijn nuchtere maag mocht lezen in de NRC. In 1959 hebben wiskundigen geprobeerd een probleem op te lossen.  Let op!

Het probleem (of meer de vraag): teken op papier een stel cirkels, hoeven niet even groot te zijn en mogen elkaar overlappen. Er zijn twee voorwaarden. Eén: niet meer dan twee cirkels mogen elkaar in hetzelfde punt raken. Twee: twee cirkels die elkaar wél in hetzelfde punt raken, moeten verschillende kleuren hebben. En nu de vraag: heb je altijd aan vijf kleuren genoeg, ongeacht het aantal cirkels?

Het probleem, of zo je wil de vraag, werd in 1959 geformuleerd en is in de loop der jaren nooit opgelost/beantwoord, tot vandaag. Het antwoord is: NEE. En de vraag is beantwoord door vijf wiskundigen van universiteiten van Canada, Israël, Duitsland en Polen.

Toen ik dit las, constateerde ik dat ik mij nooit druk maak, en als wel, dan om niks. Het valt dus reuze mee.  "Oké dan is de cirkel rond", genoeg drukte, welke kleur die cirkels ook hebben.... 

Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...