zondag 1 augustus 2021

fatsoen

 Vaak rijst de vraag of de medici, of anders gezegd het systeem dat er om heen zit, nog wel adequaat handelen. Het woord adequaat kan al tot discussie leiden, want wat is dat adequaat? In het woordenboek wordt de definitie er niet duidelijker op. Er staan wel 13 betekenissen. Ik neem er een aantal met u door. Adequaat is: doeltreffend, gelijkwaardig, geschikt, gepast...enfin kies maar. Als ik het naar de medische kant schuif en daarbij de vraag vooraf: wanneer is het gepast om een patiënt (nog) te helpen, begeef ik mij op glad ijs, zeer glad ijs. Is een precaire vraag, waarop een antwoord niet zomaar te geven is. Ik geef een aantal denkvoorbeelden. Ik rook mij te pletter en word kortademig en krijg kanker aan de longen. Oorzaak: de diagnose ligt smeulend tussen de bruine vingers voor de hand. Ondanks diverse programma's, die aangeboden worden om te stoppen, lukt dat niet altijd, met vaak desastreuze gevolgen. Kostbaar voor de maatschappij en de patiënt in het bijzonder. "Stop dan ook met roken..!" Of misschien ook:  "Sigarettenindustrie, stop met de verslaving(een klein stofje) ongevraagd in de tabak te stoppen!" Sigaretten roken zijn nog voorbeelden, waarbij er mogelijkheden zijn om het zelf nog in de hand te kunnen houden. Maar wat dan als je je helemaal klem eet. Je wordt dik en dikker en krijgt allerlei medische klachten. Niet bereid om een dieet te volgen, maar zwaar (figuurlijk dan) drukken op de te maken ziektekosten door allerlei aan de hamburger toe te wijzen kosten. Aan de drank, je zuipt je comaklem en moet opgehaald worden door de ambulance, want je bent niet meer in staat zelf te lopen, laat staan rijden. En dichter bij huis. Je lopen gaat niet meer top. Een rollator word je aangeboden voor het voorkomen van vallen en opstaan. Het gaat 'n keer echt mis, maar toch laat je hem staan. 

Eigenwijs of adequaat? In dit geval zou ik de rollator adequaat willen noemen met als betekenis: Geschikt voor het beoogde doel. Mijn moeder noemde haar rollator 'de mercedes', misschien een wat overdreven, maar toch, adequate benaming.



1 opmerking:

Ine Habets-Rutten zei

Ik vind dit een moeilijk onderwerp als je zou moeten kiezen tussen iemand met een drankverslaving en iemand die zich vaak lazarus drink in combinatie met drugs.
Allebei vreselijk. Maar bij mij komt dan de vraag: waarom doen ze dit? Waarom kunnen ze het niet oplossen? Kregen ze genoeg begeleiding?
Roken ook zo'n issue. Maar bij genoeg discipline en zo nodig hulp is er altijd een lange tunnel met aan het einde " het licht ". Groetjes Ine

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...