woensdag 18 augustus 2021

inspiratie als vervanger

 Geen theater, geen- of minder live muziek, en de boosheid over een minister die ons een dvd-tje aanprijst als vervanger. Ik mis(te) de bezoeken aan theater. Het is en blijft een bron van vreugde en inspiratie voor mij. Herman van Veen in Carré was een feest na zoveel tijd. Hij kan het nog steeds, ontroeren met prachtige muzikanten. Het was een mooie zondagmiddag in Amsterdam. Zo ook een prachtige voorstelling in het landbouwbelang te Maastricht onder regie van Joan-Ditte Steffers. Maar dat geldt voor mij en ik kan mij voorstellen dat menigeen er anders over denkt. En toch lees en hoor ik van velen dat deze tijd van pandemie aanzet tot het aanboren van ook andere inspiratiebronnen.  Andere, niet als vervanger maar als extra. Bronnen die minder aangeboord werden, in ieder geval  door mij. Boeken zijn dat wat mij betreft zeker. Ik las bijvoorbeeld deze week het boekje van Hedy D'ancona "Vrolijk verval". Ouderen worden volgens haar vooral bestempeld als kwetsbaar en knuffelhongerig. Ik kan het niet mooier omschrijven. De zieligheidsstempel wordt vaak in haar ogen ten onrechte gegeven aan ouderen, mijn generatie inmiddels. Maar ook de kritische vraag: wat doen wij als ouderen er zelf aan, waardoor dit beeld schijnbaar wordt gevormd? Je komt op een punt in je leven waarbij de vraag -hoelang-heb-ik-nog-, wel eens je dagelijkse vertrouwen op de proef stelt. Het vertrouwen dat je had,  namelijk dat je er zeker nog toe doet. Je niet alle kranten terzijde zou moeten schuiven, geen journaal meer kijken, geen mening meer willen hebben...berusten. En ook al wil je dat eigenlijk wel eens graag, je ontkomt niet aan de wereld om je heen. Er is geen mogelijkheid meer om je op te sluiten, niks te vinden en alles te accepteren. Zelfs datgene waaraan je alle drukte geeft die er maar te vinden is, en je weet dat je er niets aan kunt veranderen. Het is zoals het is. Is dat zo? Bij het lezen van Hedy, merkte ik de strijdbaarheid om jezelf niet in een hoekje te (laten) zetten. Achter de bekende geraniums. Blijf een mening vormen en strijdbaar en laat dat niet afhangen van hoe-lang-heb-ik-nog. Haar strijdbaarheid voor gelijke rechten voor man en vrouw, is aangevuld met de strijd tegen het ouder worden en er schijnbaar niet meer toe doen. Het boek gaf mij inspiratie tot het schrijven, ik heb de dvd speler uit huis gedaan.

1 opmerking:

Ine Habets zei


Helemaal mee eens. Bijblijven door krant te lezen, boek lezen en goede programma's bekijken op tv.En vooral in discussie gaan als dat nodig is. Zo een mogelijk genieten van het ouder worden als dat kan. Blijf aktief is de beste medicijnen.

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...