maandag 17 mei 2021

de weg

 Ik lees het boek van Paul van Vliet:heimwee naar morgen. Een mooie titel vind ik. Het boort ook eigenlijk bij mij meer verleden aan, dan toekomst. Hoewel ik nog steeds naar morgen verlang en uitkijk. Er zijn nog zoveel mooie vooruitzichten bedenk ik elke keer weer, als ik twijfels heb. En die heb ik op deze leeftijd. Leeftijd prikkelt ook, gewild of ongewild, de levensvragen. Zijn mooie gedachten ook. Omdat het je ook positief confronteert met waarvan we allemaal al genoten hebben. En wat er nog komen kan. Dan is het misschien ook wel vaker dat die gedachte een soort heimwee gevoel geeft. Maar ook naar morgen, want er kan nog veel. Vooral als je de positiviteit voorrang wil blijven geven. En natuurlijk, er is veel om ons heen die dat bombardeert en waarin de negativiteit en de vraag "waar zijn we toch mee bezig op deze wereld?" ongewild kansen geeft. Dan lijkt het makkelijk om te denken: alleen druk maken over wat ik kan beïnvloeden. Rust vinden is dan soms best lastig. Als er dierbaren om je heen wegvallen ook. Hoe voorspelbaar of niet, dan ook. Het lijkt alsof de leeftijd je er meer op wijst en het vaker gebeurt. En deze gedachten komen allemaal door die ene regel van van Vliet: heimwee naar morgen. Paul van Vliet behoort in mijn leven tot een van de belangrijkste inspiratiebronnen om ooit op het podium te hebben gestaan. Een theaterman die totaal theater maakte. Mooi licht, prachtig decor en mooie muzikanten. Technisch de perfectie nastrevend. En dat ademt ook zijn boek uit. En hij mist het podium. En wij missen ook het podium, het theater, de musea. maar we kunnen volgens de Jonge toch ook een dvd'tje opzetten. Dat geeft meer dan ooit aan dat cultuur in alle vormen erbij hangt. Zeker nu en dat is jammer, heel veel jammer. Het kan ons zo opbeuren, doen nadenken, ons doen en ons laten.. 

Gooi open als eerste de deuren van de cultuur, zodat we weer gespiegeld worden, ontroerd raken, bedolven worden onder verlangen. Muzikaal opgekrikt en het leven genieten.

Ik krijg heimwee naar vandaag als het gebeurt...


Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...