zondag 3 januari 2016

Depressie

Ik ga nog even terug naar vorig jaar, vindt u dat goed? 
Ach wat ‘n vraag eigenlijk, u heeft immers geen keuze. Amper in 2016 en ik praat weer over 2015. Lekker bij de tijd…Overigens nog de beste wensen!
In mijn vorige blog sprak ik over het blad van natuurmonumenten.
De bescherming- en vooral ook de privacy van de kraanvogel, waren onderwerp van gesprek.
Deze week heb ik mij depressief teruggetrokken tussen de hoge temperaturen en de steeds maar voorbij komende klimaatverandering. Depressief, want Vogelbescherming gooide het blad "vogels" door mijn brievenbus (zonder plastic hoesje gelukkig...zie je wel het kan wel).
Het gaat niet goed met heel veel vogels en daaraan moet veel, heel veel gebeuren. Het gaat niet goed met de tapuit. Zij vertoeven op de Eierlandse duinen op Texel. Ze broeden wel, in tegenstelling tot de kraanvogels, omdat er veel verstuivingen plaats vinden en er voldoende konijnen zijn, die houden namelijk de vegetatie laag. Maar.... de konijnen kunnen dat niet alleen aan. Schapen helpen daarbij, maar ja, die zijn er te weinig. Leest u alles nog eens rustig na in de, door de vogelbescherming uitgebrachte brochure "toevlucht voor de tapuit"....
En dan, kan de romige weidevogelmelk de grutto redden dan?
Die vraag werd met volle overgave bediscussieerd in Amsterdam tijdens een bijeenkomst tegen de achtergrond van alweer een dramatisch broedseizoen voor de grutto's. s'Avonds werd het publiek doordrongen van de gevaren voor de grutto met een indrukwekkend optreden van Sytze Pruiksma en Nynke Laverman. Friezen die toch al geïrriteerd zijn dat er al heel lang geen enkel rayonhoofd is gesignaleerd. Zij houden massaal winterslaap.
De kunst-ijsbanen kunnen het ijs amper goed houden. Kost veel, heel veel energie en er komen nauwelijks schaatsers want iedereen loopt in t-shirt in het bos.
Tip: stop met de ijsbaan en het verprutsen van energie...hoe moeilijk kan ondernemen zijn. Elk zich een beetje respecterend dorp moet zonodig een ijsbaan met koek en zopie met deze temperaturen.
Chocomel met slagroom wordt niet gevraagd, terrassen waar we massaal op willen zitten wel.

Maar er is ook goed nieuws. Maar toch begint het verhaal zo: "we kennen het sombere verhaal van onze akkervogels, hoe deze de laatste decennia in Nederland sterk afnemen. Veldleeuweriken en patrijzen....maar op Schouwen-Duivenland kwinkeleren akkervogelkoren".

Om deze akkervogelkorendroom te blijven realiseren, hebben zij onze hulp nodig, onze financiële hulp. Waarom, vraag ik mij af, het ging toch goed? Het antwoord blijven ze mij schuldig.
Zo hebben we de roodhalsgans, een prachtige ganzensoort, maar voor hoelang nog?
Hun broedgebieden dreigen te verdwijnen door de klimaatverandering.
Wat een ellende toch!

En dan, de tuinvogeltelling komt eraan. Bij Jean-Pierre Geelen lees ik, geeft het meedoen aan deze telling een gevoel van lichte opwinding..... Met twee huismussen heeft Geelen een innige band opgebouwd. Het staat er echt!
Iets verder in het blad staat de top10 balkonvogels, alsook de top10 van tuinvogels. Ik raak opgewonden.
          
En zo gaat het maar door. Doe er iets aan luisteraars en lezers, het vogelbestand staat onder zware druk!!

En dan even heel ander nieuws. Richard Visser in Rotterdam bakt de beste oliebollen volgens het AD. Hij ging op oudejaarsochtend om 6:00 open, om 4:00 uur was er al een rij wachtenden voor zijn kraam. Maar misschien waren het wel verdwaalde vluchtelingen, die dachten dat dit het loket was voor asielaanvraag...

Na al deze belangrijke info,  kom ik weer op aarde en word aangezet om nog eens 2015 onder de loep te nemen. Dat ga ik niet doen, het jaar heeft al teveel aandacht gehad.

We zitten in een nieuw jaar en laten we vooruit kijken. Ik wens u in vele opzichten een goed en vooral gezond 2016 toe, heb het goed...heb het goed met elkaar!

Geen opmerkingen:

waarover anders?

 Het komt er één keer in de zoveel jaar van. Een column schrijven op 4 mei. Dan kan en wil ik er ook niet omheen.Wij zitten te wachten op de...