zondag 31 januari 2016

Geluiden

We kennen het fenomeen oerwoudgeluiden in Den Haag. Ik bedoel dan het publiek bij ADO. De scheids heeft geen bevoegdheid, KNVB heeft wel richtlijnen uitgevaardigd maar wil zelf niet ingrijpen. De directie van ADO had dit moeten doen. Die doet dat niet, maar kondigt een onderzoek aan. Ze hebben geavanceerde apparatuur om dat onderzoek te doen.
Wat n slap zooitje toch. De speler in kwestie, waarvoor die oergeluiden bestemd waren, had wel van het veld gemogen. KNVB was dan wel tolerant geweest.
Spelers, scheidsrechters,bestuurders.... het geschuif van de een naar de ander verdient boegeroep. Dat lijkt n beetje op oerwoudgeluiden.
Maar er is helemaal niemand die gaat ingrijpen.
Als we niet uitkijken worden deze geluiden beoordeeld als de vrijheid van meningsuiting en, indien van toepassing, daarna ieders zwijgrecht.
Wat hebben we toch veel rechten.
In Italië maken ze het nog spannender. Als je een trainer voor  homo uitscheldt en hij is hetero, dan is dat minder erg. Krijg je twee wedstrijden schorsing ipv 2 maanden...

Het recht zegeviert.
Ik heb recht op wachtgeld wanneer ik als bestuurder opstap. 
Ik heb recht op fatsoenlijke verzorging als ik dat zelf niet meer kan.
Dat eerste krijg ik zeker, dat tweede krijg ik niet, hoe mooi welke regering dit ook voorstelt.
Ze liegen, en dat zal ik niet vaak zeggen of schrijven. De voorbeelden stapelen zich op.
En als voorbeelden zich negatief opstapelen, verhoogt dat weer de kans op een ongenuanceerd oordeel en voordeel voor bepaalde partijen. Die zodra ze zelf op de zetel zitten, andere keuzes maken dan ze beloven, of datzelfde anderen jaren hebben verweten.
Leren wij hiervan?
Nee, we leren hier niet van.
Politiek is afgedreven van de werkelijkheid. Weten niet wat de maatregelen die zij nemen, voor gevolgen hebben. Nu niet, morgen niet en overmorgen is er geen geld meer voor, want dan wordt de JSF opgeleverd en die is iets duurder uitgevallen, sorry.
En de nieuwe Fyra komt er ook nog aan.
Maar er is troost. Er is een crowdfunding beschikbaar voor...... de muggenradar. Daarin kun je zien waar en in welke hoeveelheden de muggen zich hebben verzameld. Er wordt volop geld gestort. Ik begrijp er niks van.

Ik begrijp niks van het ineens toestemming geven tot bombarderen van weeshuizen, scholen en centra in Syrië.
De bevolking lijdt eronder en de beoogde resultaten blijven uit. Bommen lossen niks op, gisteren wisten we het al.
Hadden we van moeten leren, maar doen we niet, nee we gaan vandaag en morgen bommen gooien. En er wordt intens gebombardeerd, elke twee/drie uur vallen er bommen. Daar tussendoor moeten kinderen naar school.
En dan Samsom beweren dat het een weloverwogen besluit is geweest. Slappeling! Op wie moet ik nog gaan stemmen...., ik ben het kwijt.

En om mijn verhaal nog even "opbeurend" af te sluiten, citeer ik een negentig jarige.
"Ik zie slecht, loop slecht, hoor slecht en heb het benauwd", en hij bedoelt: ik verlang naar de dood. Euthanasie is nog geen optie. Zijn vrouw is onlangs overleden en hij zit nog in de rouwperiode. Daardoor mag hij niet zelf beslissen over zijn einde.
Hij heeft geen kinderen en is volledig afhankelijk van anderen.
"Laat het toch afgelopen zijn voor mij", is zijn wens.
Maar daarin voorziet de wet niet. En dat leidt tot het heft in eigen handen nemen. "Waar een wil is, is een weg", citeer ik de negenentachtig jarige, die gewoon is gestopt met eten en drinken. Is dat het dan? Is dat dan wat we willen? Een mens heeft recht op een menswaardig afscheid. Ieder mens.

Nog even..... en dan host de verklede mensheid weer door de straten van Limburg en Brabant. Met tamboerijn en goed gevulde beurs slaan we ons weer door "huisdvleisjvlaai en zoere hering". We vergeten even de bombardementen en knallen er op los. De kleuren rood, geel en groen hangen om onze nek en aan de vlaggenstok. Limburg alaaf! 
Misschien gaat het wel sneeuwen een dezer dagen....



Geen opmerkingen:

waarover anders?

 Het komt er één keer in de zoveel jaar van. Een column schrijven op 4 mei. Dan kan en wil ik er ook niet omheen.Wij zitten te wachten op de...