zaterdag 6 april 2024

Biertje?

 The queen of beer Charlene de Carvalho-Heiniken betaalt liefst geen belasting. Dit staat op de voorpagina van de NRC 'deze week' op de pagina 'onderzoek'. Het eerst wat in mij opkomt: ik ook niet, of eigenlijk wie wel? Zij is meesteres in het sluizen. De belastingdienst gaat nu kijken of er meerdere zijn die dat doen. Ik zou zeggen onderzoek de manier waarop zij dat al jaren doet. En daarna pas je dat toe op degene die ook onbehoorlijk rijk zijn. Onderzoeken, en ik schreef al eerder over, leiden vaak, voordat ze beginnen tot verwachte antwoorden. Als de NRC in staat is met wat goed journalistiek speurwerk bloot te leggen waar haar geld allemaal naar toe gaat... heeft de belastingdienst dat zitten slapen of alleen zich druk gemaakt over de toeslagen? Fraude fraude was het toverwoord. Hoe dat is afgelopen, en dat is het nog steeds niet, weten we inmiddels. En het waren niet de vermogende mensen waar de dienst in heeft zitten snuffelen. Ik drink geen Heineken en ga het ook niet doen. Chauvinistisch drink ik mijn Brand biertje dat inmiddels ook onder Charlene valt..., welk biertje niet eigenlijk? De beurswaarde van Heineken is 50 miljard, het is maar even dat je het weet. Moeten wij ons er druk over maken? Is het een column waard? Zijn er niet andere zaken die meer aandacht verdienen? Het antwoord hoef ik niet te onderzoeken. Als ik ze hier ga opnoemen, kom ik plek tekort. Het is zonnig vandaag, bij uitstek barbecueweer met een biertje... hop hop en alvast proost.

2 opmerkingen:

Roel zei

Als ik zeg “toppertje”, doe ik al die anderen tekort, maar vooruit dan maar: briljant!

Peter T zei

Uit protest drink ik een tijdje geen bier meer....

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...