zaterdag 9 maart 2024

Sinterklaas(kort)

 Ik ben het met je eens, een vreemde aanhef. Het is maart Emile, kom op! Het is al erg genoeg dat de paaseitjes al voor carnaval te koop zijn in elke supermarkt. Het begin steeds vroeger. En dan nu Sinterklaas? Ik sla de krant open en zie twee pagina's groot een, en ik citeer "analyse van het sinterklaasfeest". In maart gaan we schrijven hoe ons Sinterklaasfeest zich heeft ontwikkeld. Ik stel mij zo voor dat twee journalisten tijdens een zwak moment aan elkaar hebben gevraagd: "Wat zullen we eens journalistiek aanpakken?". Er zijn nog wat lege pagina's had de hoofdredactie opgemerkt, en dringend gevraagd die, na grondig journalistiek onderzoek, vol te schrijven. Twee pagina's vol hoe vanaf 2011 het Sinterklaasfeest in ons land zich heeft ontwikkeld. Het antwoord laat zich raden, daar heb ik alleen een column voor nodig. Zwarte Piet is verdwenen. Vegen zijn ervoor in de plaats gekomen. En bevalt dat? Ik ga er geen mening over hebben in maart. Ik ga wel mijn schoen zetten vanavond...

Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...