zaterdag 16 maart 2024

muziek

 Ik zat deze week in een radioprogramma, waarbij ik een verzoeknummer mocht opgeven. Dan merk je dat er ook generatieverschillen zijn in de muziek. Ik koos Pennylane van the Beatles. In mijn oren een  prachtig nummer. Naast mij zat een vriendelijke jongere van, ik schat, 14 jaar. Geen idee wie the Beatles waren, nou ja, ze had er wel eens van gehoord... Mijn onbegrijpelijke blik viel gelukkig niet op. Op weg naar huis hoorde ik de Nederlandse inzending voor het Eurovisie songfestival. Ik hoef niet onder stoelen of banken te steken dat wedstrijden met liedjes niet echt mijn voorkeur hebben, maar deze Europapa... En toch las ik vanmorgen dat er iemand echt vrolijk van wordt. 'Het stelt mij zo verschrikkelijk gerust, dat lied' schreef Sarah Sluimer in haar column in de NRC. Zij heeft mijn blik niet gezien. 'Als een warm bad om languit in te liggen'. Ik kan er mij niets bij voorstellen. Ik verzucht met Yesterday. En mij hoor je niet roepen dat 'Bij ons in de Jordaan' ooit hoge ogen zou hebben gegooid... maar Europapa? En dat is het mooie van muziek. Het verbindt, het vormt mening, verschilt, vrolijkt op en verbaasd. Uit eigen ervaring gebeurt dat ook in het theater. Ik ben bevoorrecht in een voorstelling samen met jonge acteurs te mogen spelen. Het brengt vreugde, ook na de voorstelling als je merkt hoe divers mensen kijken en luisteren. De regisseur vatte het mooi samen:'Wat doet theater toch mooie dingen met mensen'. De nazit is zo mooi, als een warm bad...

1 opmerking:

Ine Habets zei

Maar goed hé Emile dat smaken verschillen zowel in de muziek als in het theater. En als mensen ook nog blij worden van hun muziek, die ze kiezen is dat mooi meegenomen. Daar word je blij van.

Het mijnverleden waarin jij, Emile samen met het jonge jeugd talent van LEF, mocht vertellen en de jeugdige spelerds theater konden spelen op een bijzondere indrukwekkend manier over de tijd in de Staatsmijn Maurits van Geleen. En wat het deed met de bevolking en de jongens van 14 jaar of ouder dat ze mijnwerker moesten worden, buiten hun wil om. Zeer intensief en indrukwekkend is mijn mening. Genoten maar ook onder de indruk. Je zus Ine

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...