vrijdag 24 februari 2023

ruzie

 Ik wandel onder een enorme boom door en hoor gekrijs van jewelste. Een kraai heeft er een nest gebouwd. Het is een beetje vroeg om er nu al mee te beginnen. Ik schaar het maar even onder : de lente komt eraan. Ook de koolmezen zijn al druk in de weer. Het nest van de kraai is dus nog in wording. twee, nee drie eksters willen het nest overnemen. De kraai is het er niet mee eens. Logisch want hij zat er al. Hij verdedigt zijn nest met poot en snavel. Daar komt het overgrote gekrijs vandaan. Het is oorlog in de boom. Een ongelijke strijd, drie eksters tegen één kraai. En toch weet de kraai ze te verjagen. Het is zijn nest waar straks zijn jongen uit het ei kruipen. En hij was er het eerst. Of de eksters nadien nog pogingen gaan doen, kan ik niet verslaan. Naar boven kijken om het schouwspel te volgen, wordt een te grote belasting van mijn nek. En bovendien is het nest nog niet af. De kraai adviseer ik wel om niet te lang het nest alleen te laten. Eksters zijn onbetrouwbare vogels. Profiteren ook van door eekhoorns verstopte noten. Het zijn hele vervelende vogels. Bij een volgende vogeltelling, tel ik ze niet meer mee...

1 opmerking:

Maarten Huiskamp zei

Eksters moeten hun nest maar bouwen in het Kremlin.

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...