vrijdag 6 januari 2023

oordeel

 Dat er slechts 7% aan energie wereldwijd wordt opgewekt van de gehele behoefte aan energie. De gletsjers smelten, ook 's nachts als wij slapen. De waardering voor de overleden Paus groter is dan de actie die hij nam mbt het misbruik. Dat één dag wapenstilstand veel tekort is om bij te komen. Dat Erdogan een hele vreemde rol speelt in de voorgestelde bemiddeling. Dat de wijsvinger van Europa naar binnen gewezen moet worden. Dat energieleveranciers misbruik maken van het prijsplafond. Ik had mij voorgenomen precies zoals de Benedictijners: niet oordelen. Maar feiten mogen toch wel? Of oordeel ik dan toch?

Ik kom in tehuizen waar ik mensen met een beperking ontmoet. En die praten met elkaar. "Ik heb liever niet dat je aan mijn tafel komt zitten! Maar dat doe ik toch, trouwens gelukkig nieuwjaar!" We speelden twee liedjes van the Beatles. Ob-La-Di Ob-La-Da en Yellow submarine."Kunnen jullie ook andere liedjes van the Beatles spelen?" vraagt een bewoner. Wij: "Welke wilt U horen?" "Doe maar Ob-La-Di Ob-La-Da..!" De (mantel)verzorgers dansen met de bewoners. En de bewoners zingen mee. Uit volle borst. Wat een plezier geeft dat, ook voor ons als muzikanten. Muziek verbindt, overal, en dat weten we al lang. Ook op basisscholen, Maxima herinnert ons eraan. Maar we wisten het toch al lang?  Toch sluiten we de muziekschool, of oordeel ik nu weer?

1 opmerking:

Hein Berendsen zei

Een hele fundamentele column. Oordeel niet. We staan idd al te vlug met een oordeel en dat vingertje klaar. Relativeren is minder schadelijk. Vroeger kon ik echt niet tegen 'taalfouten'. Zoals in deze column het woord 'Benedictijners'. Nu ga ik meer op zoek naar mogelijkheden waar dit wel mag worden toegepast. 'Benedictijners' lijkt me fout omdat de congregatie Benedictijnen heet. Maar bij Benedictijner klooster mag dit bijvoeglijk naamwoord wel worden toegepast. Tja, wat is fout. Deze week zag ik op tv een documentaire over wat in 1945 met 'foute' vrouwen gedaan werd na de Bevrijding. Dat leek me pas echt fout.
Misschien wordt 'Oordeel niet' gemakkelijker te bevatten als er 'Veroordeel niet' staat.
Verder heel veel complimenten voor je vasthoudendheid en doorzettingsvermogen!

vanaf nu...

 Met een nieuwe coalitie gaan we de komende jaren niet alleen het weer voorspellen maar ook de temperatuur voor de zomers en winters vastste...