zaterdag 28 mei 2022

nog steeds vrolijk?

 Ik word wakker, zoals elke morgen. Ik denk er niet over na maar soms... Blij dat ik wakker word elke dag weer. De zon schijnt dus het wordt een mooie dag. Ontbijt en lees, het is zaterdag vandaag, een enorme krant. Ik krijg regelmatig het advies de krant ter zijde te schuiven. Dat doe ik niet, omdat het je kop in het zand steken is. Dat laat ik aan de struisvogel over die ik dat overigens nog nooit heb zien doen. Relativeren is wel een sport die je moet beheersen op deze zaterdag, want anders wordt het een deprimerend begin van het weekend. Groningen, waar het schijnt niks-boven-te-gaan, leest dat de grote maatschappijen, zoals Shell, Exxon Mobil en zelfs ook de NAM, heel veel invloed hebben gehad op het te voeren beleid na de eerste aardbevingen als het de winning van gas betreft. Het is "gewoon" doorgegaan, blijkt nu uit geheime notulen.  De Groningers blijven nog steeds verbijsterd achter, en wachten met velen nog op schadevergoeding in scheve huizen. We hebben wereldwijd een weliswaar ongewild record van honderd miljoen vluchtelingen. Oekraïne 8 miljoen, Syrië 6,6 miljoen Afghanistan ...enfin veel dus. Al jaren weet de RABO-top van gebrekkig toezicht bij het witwassen. John Meeus van de NRC schrijft over de opkomst van de argwaanpolitiek en vraagt zich af waar Rutte is. En volgens de Amerikaanse conservatief Rod Dreher gaat de westerse beschaving teloor, Amerika voorop "het is een ziek land dat uiteenvalt".

Ik hoop dat jullie niet afgehaakt zijn na deze kleine bloemlezing van de de zaterdagkrant. En de krant is dik. En toch blijf ik geloven in de goedheid van de mens. Het is moeilijk als je al die, noem het maar, negatief getinte verhalen leest op een zonnige dag. Het is goed dat er journalisten zijn die onderzoek doen naar misstanden. En die komen natuurlijk in de krant. Hopelijk gebaseerd op feiten waarop je moet kunnen vertrouwen. Ook niet altijd even makkelijk. In een advertentie zie ik Niels. Hij had, zoals dat zo mooi wordt verwoord, een afstand op de arbeidsmarkt. Hij verpakt nu afbreekbare koffiecups. En dat doet hij met veel plezier. Hij wordt in de advertentie bedankt als onmisbare schakel. Tweeënhalf miljoen pakketjes het afgelopen jaar. Hulde voor Niels. Een positieve afsluiting in een advertentie, hoe mooi kan het weekend beginnen?

Geen opmerkingen:

vanaf nu...

 Met een nieuwe coalitie gaan we de komende jaren niet alleen het weer voorspellen maar ook de temperatuur voor de zomers en winters vastste...