donderdag 18 februari 2021

oud, ouder, oudst

Lekker gesport en dat werd afgesloten door :" ik ga even douchen". En dat was ook even, met de nadruk op was. Nu ik wat ouder ben (nog niet het oudst) is even douchen er niet meer bij. Haren wassen kost extra energie, want als je al twee maanden niet naar welke kapper dan ook mag, groeit het onbehoorlijk hard. Dus dat wassen kost meer tijd en energie. En juist die energie is bij het ouder worden in het geding. En dan het gesmeer na het douchen. Je huid schreeuwt erom, tenminste die van mij. Armen, benen, rug alles is nodig. O, en mijn voeten ivm kloofjes in mijn hak. Iets wat de pedicure mij aanraadde. Ze had gelijk, maar ik dacht: jeetje ik smeer me al te pletter. Ik overdrijf dan graag. En de drogisten varen er wel bij. En die zijn open. Overigens merkte ik deze week dat ook de ijzerwaren winkel open was. Hij vond zichzelf essentieel. Wel stoer!

We proberen naast het douchen ook de overgebleven energie aan te wenden om te gaan wandelen. Iets wat een prima tijdverdrijf is nu we niks mogen. Ja...wandelen. We zoeken vooraf de wandeling uit. Alleen maar door onze eigen wijk is ook wel aardig, maar niet meer na driehonderd keer. Dus voor de afwisseling, hup, even een eindje rijden en dan wandelen waar we zelden komen. Bocholtz bijvoorbeeld. Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat Bocholtz nou niet onze favoriete wandeling was. Maar er zijn ook pareltjes bij. Vandaag liepen we door de modder door het Ravensbos. Net de auto geparkeerd, komt er een enorme trailer met paarden naar beneden. "Het is niet de bedoeling dat u daar parkeert", zei de bestuurder. "Waarom niet"? vroeg ik nog ontnuchterend. Boos stapte hij terug in zijn trailer, die twee paarden vervoerde. Zo snel had ik nog nooit gelijk gekregen zonder een antwoord.. Enfin, we moesten de rode paaltjes volgen. Dus niet van eerst geel, dan rood en daarna blauw, nee gewoon rood. En toch volgden wij blauw. Om een of andere donkere, neutrale reden staat die kleur ons schijnbaar meer aan. Maar we liepen dus verkeerd. En het was drassig, zeg maar gerust modder, modderiger en modderigst. Het optillen van de voeten werd steeds zwaarder en we zaten eronder. Hoe dan ook, we kwamen wel voldaan thuis met de bekende pluim, die we ons op de hoed zetten die we niet op hebben: dat hebben we toch maar mooi gedaan!  En dan: "ik ga mij douchen`', zei ik wat te automatisch. Ik was een dik uur onder de pannen, nou ja, onder de waterstralen. En daarna...wat een gesmeer is dat zeg, of had ik dat al geschreven?

2 opmerkingen:

Unknown zei

Leuk verhaal Emiel. We herkennnen ons daarin. Steeds een ander stekkie zoeken. Edam of de Rijp of in de duinen. Recent Beeckestein in Velsen zuid

Ine Habets zei

Ja Emile hier kennen wij ons ook in. Het douchen en dan vooral daarna het insmeren, zeg maar overal want dat heb je als oudje wel nodig, vraagt energie. Maar we hebben daarna toch even tijd om uit te rusten. Is de accu weer opgeladen kunnen we lekker een wandeling uitzoeken waar je goed kunt lopen en genieten. Dat gaan we zo dus doen. Het douchen en insmeren heb ik vanmorgen al gedaan.

Leuk stuk Emile

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...