donderdag 28 februari 2019

nadenken

De datum één januari is een datum die volhangt met keuzes. Aan die keuzes hangen vrijwel elk jaar kilo's. En ook een nieuwe ziektekostenverzekering, of toch maar bij de oude blijven. Die laatste stond ook bij ons op de kalender van december. Omdat we al twintig jaar aanvullend onze tanden hadden verzekerd, is het altijd goed om eens te kijken of dat nog wel zinnig is. Nee, want beiden hadden we de verzekering zitten spekken en hadden onze tanden het prima uitgehouden. Geen gaatjes, geen vullingen niks niet. Dus de keuze was snel gemaakt.
Het is half februari en ik krijg kiespijn.
Snotverdikke is een geschreven vloek die anders uit mijn mond komt, maar ik hier niet ga opschrijven. Ik ga in gesprek met mijn tanden. Waarom nu pas of waarom nu überhaupt.
Ik krijg geen antwoord behalve dat ik nog meer pijn voel.
Dus bellen met mijn tandarts. Een uiterst vriendelijke assistente plant mij in. Bevestigt nog even dat het verstandig is, in dit stadium, de tandarts te raadplegen. Dat snap ik wel, dacht ik. Kassa.
Wat word je dan een beetje vals, terwijl ik zelf de keuze heb gemaakt mbt die verzekering. Het liefst zou ik de tandarts de schuld willen geven. Maar ik wacht hiermee totdat hij mij gezien heeft.
"Ik maak er even een foto van", zegt hij minder geruststellend. Heb ik een keuze, dacht ik.
In de stoel blijft alles in mijn gedachte steken, ik spreek mij minder uit. Ben en voel mij sterk afhankelijk.
"Ik zal een kleine ingreep moeten doen", vertelt hij mij glimlachend. Zijn gebit wordt zichtbaar en ziet er goed uit.
"Moet dan maar", is het enige wat ik kan bedenken.
Als hij vertelt hoeveel deze kleine ingreep gaat kosten, voelt dat als een offerte, alsof ik mijn auto voor een grote beurt aanbied. Ook hier heb ik weinig keuze, geen controle.
Tja had ik mij maar moeten verzekeren, spookt er door mijn hoofd. Mijn tanden antwoorden met pijn....

De kleine ingreep heeft plaats gevonden, de details zal ik jullie besparen. De rekening viel één dag na de behandeling al in de digitale bus. Ik mag er dertig dagen over doen, dus kruidenier als ik blijf, plan ik de betaling op 29 dagen.

Het is zonnig buiten, carnaval komt eraan. Daar zet ik mijn tanden in komend weekend....kan mij het schelen.....




2 opmerkingen:

Jef zei

Emile,
Van een professional; fijn dat je tandpijn over is maar let op dat je met de vastelaovend niet op je tandvlees gaat lopen!
Vastelaovend same!
Groet,Jef

Ine Habets-Rutten zei

Emile wat een pech hè. Niet meer verzekerd en dan dit. Bestaat er toeval? Ben wel blij dat je geholpen bent en dat het goed gaat. Toch het belangrijkste hè Emile.
Ga maar lekker vastelaovend viere. Wel voorzichtig met koude drank.🍺😀👍

vanaf nu...

 Met een nieuwe coalitie gaan we de komende jaren niet alleen het weer voorspellen maar ook de temperatuur voor de zomers en winters vastste...