donderdag 9 augustus 2018

zwembroek

Verkoeling zoeken aan het strand was een van de doelstellingen. Aan de kust is het altijd een aantal graden minder warm (ik durf niet meer te schrijven minder koud...) dan in het zuid-oosten. Noordwijk, lekker diep aan de kust. Wij komen aan op de dag dat het 37 c is. En van de alom bekende vleugjes wind vanuit zee, het waait er immers altijd wordt beweerd in de folders, was op deze dag geen sprake. Geen enkele vlag was herkenbaar, slap en futloos. Alsof alle biersoorten aan het staken waren en niet gezien wilden worden.
En de zee ... geen golf, de zee verzuchtte ook: wat is het heet. Het zand, en dat ligt er voldoende, zinderende.
Parasols waren alleen na een interne wedstrijd te bemachtigen. Het personeel op de terrassen uitgeput. Diverse strandtenten, alsof ze het er om deden, serveerden niet binnen, werden binnen dicht gehouden. Het leek wel een strafmaatregel!
Dan maar naar het hotel, waar we niet eerder mochten inchecken dan 15:00 uur. Blij waren we dat we erin konden. Minder toen we ontdekten dat er geen airco was.......
Wat maken we toch mee en wat zijn de vooruitzichten. Ik las dat we over tien jaar nog eens terugdenken aan 2018 als een koele zomer.
Een paar dagen later had ik een een koel plekje gevonden toen de temperaturen weer als vanouds koeler aan zee waren dat in het zuid-oosten. Een heerlijke cappuccino had ik besteld en degene die het mij bracht was vrolijk, vriendelijk, zeg maar weer op temperatuur.
Maar voordat ik mijn heerlijk bijgeleverd koekje kon gaan soppen, was een meeuw mij te snel af. In een geoefende duik, graaide hij of zij mijn lekkernij van het schoteltje. De koffie liet hij ongemoeid. Ik nam aan dat het een Amsterdamse meeuw was, brutaal en zonder enige vorm van schaamte.  Maar ik was niet de enige, dat scheelde. Zelfs op de menukaart werd gewaarschuwd dat de meeuwen vooral zalm erg lekker vinden....
Het werd hoe dan ook toch een mooie dag aan zee. Waarbij aangetekend dat er toch veel mannen en vrouwen zijn, die met het gekozen badpak denken veel jonger te zijn dan dat het past. Enfin ik ga verder geen uitleg geven.
Ik ben weer thuis aan de cappuccino zonder koekje, anders past mijn zwembroek niet meer.

Geen opmerkingen:

vanaf nu...

 Met een nieuwe coalitie gaan we de komende jaren niet alleen het weer voorspellen maar ook de temperatuur voor de zomers en winters vastste...