donderdag 16 augustus 2018

Duitse namaak


Deze week waren we met ons kleinkind en haar vriendin in Brüggen, ligt bij de oosterburen. Het is een "Tier- und Naturpark". De naam vermoedt dus een combinatie van dieren en speeltuin. Ik zou willen beamen dat het dit is. Maar het behoeft enige toelichting want het is ook behoorlijk oubollig. Zo'n park exploiteren is economisch bijna onmogelijk. De dieren vreten het grootste deel van de entreeprijs op. Vooral als je weet dat kamelen en grote grazers deel uit maken van het te bezichtigen dierenspul.
En de kamelen worden slecht onderhouden. Een APK is hier nooit toegepast. Dat zag ik aan het gebit toen ik trachtte een cracker bij hem of haar naar binnen te werken. Het onderscheid tussen hem of haar is ook een lastig punt bij kamelen. Die bulten zitten bij beide geslachten, of kan ik het ook anders zien? Het beest spreidde vol verwachting zijn bek ver open en liet zien dat een tandtechnicus geen overbodige luxe zou zijn. Dat hij de cracker nog kon kauwen was al een wereldprestatie, of een attractie, zo zou je het ook kunnen noemen.
De eigenaar van het park was, dat kon je zien, ook wel eens bij de Efteling geweest. Er stond ook een holle bolle Gijs maar dan de Duitse uitvoering. Ik hoef niet te beschrijven, denk ik, hoe die eruitzag. Verder "ezeltje-strekje". Er kwamen ondefinieerbare snoepjes uit zijn bek en wat hij nou precies blaatte, geen idee.
En toch hadden de kinderen plezier, heel veel plezier. Wij volwassenen kijken veel te kritisch. Onze ogen zijn te volwassen, en we zeuren graag. En ik kan, na dit geschreven te hebben, mijzelf zonder enige wetenschappelijke analyse, best even onder de zeurcategorie rekenen. Is ook wel eens verhelderend dat je daarachter komt als je naar zo'n "Tier- und Naturpark" bent geweest.
Overigens was de beer er niet meer....., wat er met hem gebeurd is, stond er bij zijn verlaten kooi niet bij.
Gezien de entreeprijs was er, volgens mij, na de kamelen, geen voedsel meer over voor hem, maar dat is mijn vermoeden, mijn volwassen vermoeden.
Ons kleinkind zei gewoon dat hij dood was….


Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...