woensdag 13 februari 2013

Wat is waar

Ik hoorde de oerwoudgeluiden bij de wedstrijd van Den Bosch en AZ en moest eindelijk eens denken aan al die apen.
Niet op de tribune maar in al die dierentuinen.
Wanneer komen zij in opstand tegen het oneigenlijk gebruik van hun oer zijn.
Er heeft niemand toestemming aan deze schepselen gevraagd om hen na te doen.
Niemand mag je zomaar na-apen,toch?

" Waar moet dat heen met deze wereld , ik maak mij zorgen", zei een lieve dame van 92 tegen mij. Belezen is ze, en nog steeds volop van deze tijd.
Aandoenlijk ook,  dat zij zich vooral zorgen maakt over de toekomst van de jeugd. Ik heb zelf de indruk dat de jeugd zich helemaal geen zorgen maakt....

" Ze praten niet meer met elkaar", zei ze. Twee duimen en een smartphone is hun werkterrein. Soms zitten ze nog geen twee meter van elkaar af.
Ik herinnerde mij ineens het moment waarop televisie in onze jeugd de huiskamer binnen sloop. Stilletjes werden de gezellige winteravonden gevuld met Rudi Carell, Ron's honeymoonquiz en de Muppets. Niet allemaal tegelijk hoor maar door  de jaren heen. Er werd naar uitgekeken. " Wat is er op zaterdagavond op de TV?
Er werd minder gepraat.... en meer televisie gekeken. Van alle tijden dus.

Diezelfde TV heeft ons dichterbij alle ellende gebracht waarmee het journaal vooral gevuld is.
En alsof dat nog niet genoeg is worden alle oorlogen en conflicten nog eens breed besproken in allerlei actualiteitenrogramma's op heel veel zenders.
Commercieel of niet: Je moet het nieuws brengen anders hoor je er ook als zender of omroep gewoon niet bij.
We vragen om geïnformeerd te worden op elk gewenst moment van de dag. Via allerlei sociale media, kranten en tijdschriften.
We zijn op de hoogte.

Ik ben op de hoogte van de gruwelijkheden in Syrië, ik zie ze dagelijks, ik  " lees"  het bloed aan de pagina's die we vasthouden. Ik  herinner ook mijn uitspraak " nie wieder" van Auschwitz tot Dachau.
Hoe kan dat nou? Waarom doe ik zo weinig.
" Waar moet dat heen met deze wereld, ik maak mij zorgen..... maar doe te weinig....."

En dan komt Benedictus...Hij is niet meer van deze tijd, lees en hoor ik. Dat suggereert dat wij dat wel zijn.

Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...