vrijdag 19 januari 2024

LVK-wedstrijd

 Is het kopen van een staatslot net zo spannend als een lot van de vriendenloterij? Of moet ik toch maar gaan voor de postcodeloterij? En wat en wie wil ik dan steunen? Of wil ik vooral miljoenen winnen? In ieder geval heeft de ene loterij een nog grotere pot dan de andere en kun je nog meer winnen. Kijkend naar de statistieken moet je er, om miljonair te worden, heel gauw mee stoppen. De kans is klein, heel klein. En toch doen we massaal mee. En er wordt veel gewonnen als we de reclames mogen geloven. Alleen maar vrolijke mensen die grote bedragen in ontvangst nemen. Jullie al eens op TV geweest als je niks wint? Niet interessant. Nu hebben we sinds al heel lang in Limburg het zogenaamde Limburgs Vastelaoves Leedjes Konkoer (LVK). Een wedstrijd wie het mooiste en bijzonderste carnavalsliedje maakt. Ooit verzonnen door Bertha Paulissen, een wethouder met een cultureel hart uit Geleen. Het doel: de Nederlandse carnavalsliedjes vervangen door eigen liedjes in het Limburgs dialect. Dus de Ria Valk's, de André van Duin's... weg ermee, en vervangen door bijvoorbeeld Beppie Kraft, Ben Erkens, Maud du Chatinier, Don Kiesjot, Frans Theunisz, Lex Uiting enz. Daarvoor wordt dan een wedstrijd uitgeschreven. Waarom? Ik heb geen idee. Maar het gevolg is dat na de jaarwisseling mijn mailbox, en zeker sociale media, volgepropt wordt met verzoeken om toch vooral op mij (de vertolker) te stemmen. Dat kan namelijk tijdens de uitzending van al die liedjes op L1, onze Limburgse zender. Er is een voorronde en er zijn  diverse finales. En waarom nu dit betoog? Omdat het stemmen op, en dus winnen van de wedstrijd, is geworden tot het allerbelangrijkste. Niet of ik het liedje en tekst mooi vind. Althans zo ervaar ik dat. Mijn mailbox stroomt over. En de essentie van het met plezier luisteren en maken van een liedje in het Limburgs verdwijnt steeds vaker naar de achtergrond. Ook hier heeft commercie zijn intrede gedaan, helaas. Vastelaovend vieren en het zingen in je eigen taal, hoe mooi is dat! Ik heb er geen wedstrijd voor nodig en al helemaal geen verzoeken om te gaan stemmen. Voor de tweede kamer is al lastig genoeg...jammer trouwens dat die niet zingen. Wilders heeft ook Limburgse roots, misschien zingt hij wel mooier dan hij praat.

1 opmerking:

Ine Habets zei


Eerst moet mij van het hart dat ik de mooie Limburgse leedjes zo mis van mijn broer Emile in het cabaretduo Veer en Vief. Helaas is het duo niet meer aktief maar soms kunnen we toch genieten van mooie Limburgse liedjes zoals Lex Uiting met Nao ut Zuuje.
De cd's blijven altijd mooi om te draaien Emile en dat gebeurd nog geregeld. leefs dien zöster Ine

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...