woensdag 22 november 2023

Wat is black...

Gewoon een koopjesweek noemen sommigen het. Andere vinden de woensdag belangrijker. Het verdeelt het land, zo goed hebben we het! Als je in staat bent om één week lang de tv en alle sociale media uit te schakelen, geen kranten openslaan, in bed blijven met alle dekens over je heen, dan loop je (gelukkig) heel veel mis. Miste ook (gelukkig) alle debatten. Die waren net zo talrijk als de aanbiedingen. Ik schrijf dit op woensdag de dag van de stemmingmakerij. Iedereen moet gaan stemmen. Daar begint de democratie, zoals zovelen beweren. Zodra ik wat moet, ga ik twijfelen. En twijfelen doen er velen. Zwevend noemen we dat. Waar gaat het naar toe? Ik schrijf dit op woensdag om 14:37 uur dan hoef ik geen commentaar te geven op de uitslag. De dramatische uitslag want dat wordt het. Dat weten we zeker zonder de resultaten te lezen. Coalitie heet die drama. Los laten wat we weken hebben verdedigd en geblaat. Compromissen en die gaan zover dat we bijvoorbaat al teleurgesteld zijn. Er gebeurt namelijk niks nieuws. Zo zit onze democratie in elkaar. Moet ik afhaken dan? Ik moet niks zoals ik al beweerde.

Ja misschien boos worden over het handjevol mensen die meeliepen in een vredesmars jl maandag. Blij was ik met degene die wel meeliepen maar verdrietig over het schamele aantal. Toespraken van Ukraïners, die weten namelijk nog wat oorlog is. Wij schijnbaar niet (meer)... maar wel black friday..

Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...