zaterdag 30 april 2022

duurzaam, maatschappelijk verantwoord

Alles, werkelijk alles wordt onderstreept als duurzaam. Meiny Prins, de ceo van Priva en oprichter van  (let op) Sustainable Urban Delta, heeft het over duurzaam. Na het uitgebreid lezen van wat zij wil, snap ik het nog niet. Zij is optimistisch over het klimaat en reist daarvoor de hele wereld rond... Ze spreekt van integrale oplossingen. "We kunnen niet eeuwig aan het gas blijven hangen", waarschuwt zij de politici. Ze noemt Nederland de eerste voedselproducerende stad ter wereld. Een nieuw inzicht? New York, Londen en ook Shanghai zouden er wat van kunnen leren. Steden hebben volgens haar niet alleen een green belt, maar ook brown fields. Ik haak duurzaam af.

Nu heb ik helemaal niets tegen de inzet om het klimaat te veranderen, onze wereld beter te maken. Het moet zelfs. Te vaak lees ik de woorden duurzaam en maatschappelijk verantwoord. En is dat dan zo? En wie stelt de norm? En hoe kan het dan dat cijfers van de luchtvervuiling, en dat is meer dan CO2, alleen nog maar stijgen? Bij Mevr Meiny wordt ik gevraagd lid te worden of partner, maatschappelijk verantwoord partner, van One Planet. Het past volgens haar perfect bij een typisch Nederlandse kwaliteit: integraal denken. En dan pas zie ik dat het een pagina grote advertentie is met de kop: Samen met partners kunnen we deze missie volbrengen.

Ach waarom schrijf ik dit allemaal, ik had het natuurlijk ook over Johan kunnen hebben...nee niet die van Talpa maar die deze week 75 zou zijn geworden. Of over Toots  Thielemans die zou honderd geworden zijn, ik mis hem.

1 opmerking:

Jan Schra zei

Uit mijn (duurzaam gedotterd) hart gegrepen…..

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...