dinsdag 1 juni 2021

snakken

 Nederland gaat los. Of is eigenlijk al los. De schuld geven we aan het KNMI en de Jonge. Zoveel mensen ineens gevaccineerd is niet eerlijk voor het virus. Zij gaat het verliezen. De horeca weet het zeker. De voetballers ook. Nederland kleurt oranje en wordt gesnollekebold en gestikkerd. Iedereen haakt in. Nu de prestaties nog, want als die tegenvallen gaat alle oranje prularia naar de kringloop en daarna naar de vuilnis. Rechtstreeks naar de vuilnis of ben ik nou een pessimist en verpest ik het feestje? De zon doet wonderen dat staat vast. Alle grijze kopjes springen op de fiets, elektrisch of stoer zonder. En iedereen is alle chagrijn aan het wegfietsen. En ik gun het ons zo zeer want het voorjaar was volgens Hiemstra slecht. Alsof wij dat niet al in de gaten hadden was ook het weerbericht gezwicht voor de statistieken. Wij keken al weken naar buiten en zeiden:"slecht voorjaar dit jaar". Zo eenvoudig was het.

Ik keek naar het programma "de roze revolutie". Een uiteraard, en dat bedoel ik vooral positief, een VPRO uitzending. Maar met verwondering en gepaste terughoudendheid constaterend, hoe weinig ik wist van al die vormen die een mens kan ervaren. Ik schrijf het maar even zo neer want de verscheidenheid is zo groot dat ik ze niet allemaal onthouden heb. Maar wat een worsteling vooral. Ik probeerde mij voor te stellen niet te weten wat ik ben... dat lukt mij niet. Michiel van Erp maakt deze documentaire vanuit zijn persoonlijke verwondering. En hoe je er ook over denkt, en ik ga hier geen mening opschrijven want ik weet nog steeds te weinig, de uitzending praat je bij. Maar laat vooral ook die worsteling zien. En hoe minder tolerant we in Nederland zijn. Minder, beduidend minder dan we altijd dachten. Respect voor al die deelnemers aan de uitzending, zij geven zich echt bloot. Soms letterlijk in beeld. De gay-parade was in mijn ogen vooral een kijk festijn van nieuwsgierigen maar ook hier sloeg ik de plank mis. Deze parade blijkt veel waardering af te dwingen voor al degene die willen laten zien wie ze zijn.

Ik keek vanmiddag even op een willekeurig terras en merkte ook aldaar dat we gewoon willen laten zien wie we zijn met dank aan de zon...


Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...