donderdag 18 maart 2021

sprong op de tafel!

Je kunt er weer heel snel van af vallen. Gelukkig was de tafel van een ovaal formaat. Uitbundigheid na een overwinning mag al heel lang niet meer. Zingen niet, bij elkaar zitten beperkt zich tot één. Ik heb allemaal overtreders gezien na de verkiezingen. Dat is al vaak zo, maar zo snel! In een bijzonder land leven we. We houden de eindverantwoordelijke van diverse drama's in het zadel, sterker nog we voegen er nog wat aan toe. Is dat een teken aan de wand? Waarmee we dat legaliseren? Is kort door de bocht maar helemaal geen aandacht aan dit opmerkelijke stemgedrag voelt ook niet goed. En ik las dat Thierry te vermoeid was om te reageren op zijn winst. Corona?

Het is weer voorbij. TV en actualiteiten mogen weer over corona gaan en het vaccineren. De Jonghe zit in quarantaine dus dat bevordert de duidelijkheid. Voorlopig, ben ik bang, gaat het over verkennen en formeren. Twee woorden die deze weken te veelvuldig voorbij komen. Wat krijgt Geert het rustig. Hij mag blijven zitten in de door hem zo geliefde oppositie bankjes.

Politiek bedrijven je moet ervoor in de wieg gelegd zijn. Compromissen sluiten en daarmee de kiezer teleurstellen is een vast ritueel. Dat weet ook elke kiezer al als hij of zij gaat stemmen. En toch hebben er een aantal opmerkelijke verschuivingen plaats gevonden. Zo las ik dat 16% van de eigenlijke niet-stemmers nu D66 hebben gekozen. Wat een teleurstelling zal dat worden. Vooral ook omdat die groep niet ging stemmen vanwege het geen vertrouwen hebben in de belofte vooraf. Ook de VVD heeft hiervan geprofiteerd. En bij de FvD is het vooral stuivertje wisselen geweest met de PVV, maar ook hier een groot deel niet stemmers. Mijn vader, een verwoed aanhanger van de KVP (voorloper van CDA) zal teleurgesteld geconstateerd hebben dat zijn Limburgse katholieke bolwerk ingehaald is door de VVD. 

Hoe dan ook er zijn verliezers en winnaars. Is dat niet altijd zo? Zelfs degene die gelijk gebleven zijn waren teleurgesteld. Dat heeft ook vooral met de verwachtingen te maken. Dat is precies hetzelfde omdat wij statistisch verwachtten, dat het nu volop lente zou zijn. Niks vorst, niks natte sneeuw meer in maart. Maar het is er wel. En geen enkele keuze kan dat veranderen...gelukkig. Het is er gewoon. We hebben er geen enkele invloed op. Hoewel het klimaat is bijna zeker de oorzaak. Als ik niet uitkijk roep ik toch weer bij alles een politiek gevoelig onderwerp. Ik hou er over op! Ik ga genieten van de narcissen, die bloeien namelijk nu langer omdat het wat kouder is. Genieten maar!

Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...