vrijdag 12 maart 2021

boter of margarine

 Je kunt het op je brood smeren of mee bakken. Soms doet heel Holland dat. Je kunt het ook op je hoofd hebben. Belangrijk vinden dat je, als er wat te kiezen valt,  kiest voor een partij die ruim aandacht heeft voor het klimaat. Het aanmoedigen van zonnepanelen op onze daken (Sinterklaas is er niet blij mee). Belangrijk vinden dat er subsidie wordt verstrekt zodat het niet te duur wordt. Klimaat erg belangrijk vinden dus. Tegelijkertijd een cruise boeken rond de Middellandse zee of een vliegvakantie naar Bali. Ze zijn, zo lees ik, bijna allemaal al vol geboekt. Boter op je hoofd en het doet er niet toe of dat margarine is of roomboter. Gelukkig zijn er partijen die het referendum verbannen hebben. Het blijkt dat wanneer het om ons eigen belang gaat, we hele andere keuzes maken. Je inlezen in alle partij-programma's is onmogelijk. Als pensionado heb ik alle tijd, ik krijg geen bezoek, ik mag niet op bezoek dus... Toch blijft het een schier onmogelijke opdracht. En dan ook nog naar alle verkiezingsprogramma's kijken, alle blogs (deze ook!) alle podcast. Het is teveel van het goede,  en het helpt mij niet in het makkelijker, maar vooral verantwoord kiezen. De stemwijzer maakt de verwarring compleet. De partij die ik bij voorbaat uitsloot staat ineens onfatsoenlijk hoog. Keuzes maken, je doet het eigenlijk al gelijk als je op de wereld komt, vaak onbewust maar toch. En er is ook niks mis mee. Elke keuze heeft consequenties en als je die vooraf  aanvaardt, dan wordt het al een stuk eenvoudiger. Ook al is de keuze soms verkeerd, dan nog leer je er veel van. Zo maakte ik ooit de keuze met vrienden op de fiets 750 km heen- en daarna weer terug te fietsen. En dat met een fiets zonder versnellingen en slechte banden. Die ik vervolgens al na 60 km lek reed. Maar toch onbevangen de keuze gemaakt om het gewoon te doen. Mijn leeftijd verraadde toen dat ik nog niet alles van te voren overzag, maar ik ging wel. Achteraf een bijzondere levenservaring, die ik niet had willen missen. Op elkaar zijn aangewezen, omgaan met conflicten en meningen. Ik kan nog altijd moeilijk begrijpen dat mijn ouders mij het krediet gaven op die leeftijd zo'n fietstocht te ondernemen. De toestand van mijn fiets was voor mij al aanleiding geweest om mijn zoon dit nu sterk te ontraden. Nu had mijn vader weinig technisch inzicht om een gefundeerde mening te vormen over hoe mijn vervoermiddel er uit had moeten zien om zoveel km moeiteloos te kunnen beslechten. Alles wat met tuin te maken had was toppie voor elkaar bij hem. Een schroef indraaien of een boormachine hanteren...onverantwoord. Tuingereedschap was zijn ding. En omdat het modern uitzag, had hij ook maar eens een  gereedschapsbord gemaakt waarop een schroevendraaier, hamer en nijptang ophingen. En ook keurig getekend zodat je precies wist waar één van de drie moest hangen. Zijn onverantwoorde doe-het-zelf activiteiten waren o.a. het bevestigen van de elektriciteitssnoer langs de plint en dat  kostte minstens drie zekeringen. Hoe dan ook was zijn keuze bij tweede kamer verkiezingen, überhaupt bij welke politieke verkiezingen dan ook, al lang bepaald. De KVP stond al op 1 en bleef op 1. En ik heb hem geen kieswijzer zien invullen, geen OP1 of wat dan ook zien raadplegen. Al die hulpmiddelen waren er ook niet maar ook al waren ze er geweest, zijn keuze was duidelijk, al jaren.

Misschien ook een beetje roomboter op zijn hoofd?

1 opmerking:

Unknown zei

Ja simpel was dat vroeger hè. Het zuiden was rooms dus KVP en het noorden verdeeld, dus PVDA of CHU of CPN enzovoort. Dat was ook zo met het omroepbestel.
Fietsen mu ik dit lees komt mijn ervsring weer boven. Idem dito met een sterretje. Vanuit Alkmaar langs de kust tot in Belgie en door naar Luik via Brussel. Dan via de Ardennen en jouw mooie Limburg (pfft) en Arnhem weer naar huis. Fiets merk trapjedood!
Slapen bij de NJHC jeugdherbergen. Geweldige tijd Emile
Succes met stemmen.

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...