vrijdag 10 mei 2019

riool

De plastic poepzakjes verdwijnen regelmatig in de putten langs het trottoir. De hondenbezitters zijn goed bezig, vinden zijzelf. "Ik ruim het op en gooi het verantwoord weg...". Dat vindt niet iedereen, gelukkig zou ik denken. Het ontlokte een mooie actie van een burger, die bij de put schreef "Hier begint de zee, niets ingooien aub". Hierop reageerde een hondenliefhebber dat er eerst maar eens prullenbakken geplaatst moeten worden, want waar moet ik het anders ingooien. En we betalen ook nog hondenbelasting..... Misschien meenemen naar je eigen prullenbak....is dat iets?
Een beter milieu begint bij mijzelf, geen typefout... niet bij onszelf, maar bij mijzelf. Wijzen naar anderen met de inzet eerst jij, dan misschien ik...
Ik vond het een mooi gebaar,  die tekst bij de putten.
De Koningsdag, 4 en 5 mei. Overal waar de Koning was, waren camera's. Transparanter kan het niet. En het ging allemaal goed, gelukkig. In schril contrast met zijn Thaise collega Koning Maha Vajiralongkorn, afgekort(gelukkig) RAMA X. Hij werd deze week door 16 sterke mannen door Bangkok gedragen. De route nam zes uur in beslag. Ik probeer mij Willem Alexander voor te stellen met zo'n 7 kg zware hoed door Den Haag, met camera's. Nee, dan maar liever quizzen en zaklopen op het plein midden in welke stad dan ook. Ieder land zijn eigen cultuur.
Nu we het toch weer over cultuur hebben. Deze week viel het bijna-Dikke-Van-Dale-programma-boekje "Theater aan het Vrijthof" in mijn bus. Zo dik dat ik zelfs in de tuin hoorde: er is post!, en dat hoor ik nooit.
Papieren cultuur snuiven, dus even een uurtje vrijmaken om te bladeren, ruim 450 bladzijden dik. Niet dat wij veel zullen boeken, maar alvast vooraf kijken wat er komt, hoort bij het jaarlijks ritueel. Ook de jaarlijks terugkerende opmerking dat we vinden dat de prijzen de pan uit reizen, hoort hierbij. Een normaal verschijnsel de laatste jaren als o.a. de subsidies op cultuur dalen, en dat doen ze. Maar het komende theaterseizoen spant de kroon. Vooral over de kindervoorstellingen fronzen mijn prijswenkbrauwen zich vaak, heel vaak. Voor welke beurs is dat nog? Voorbeeld: "Repelsteeltje en de blinde prinses", geschikt voor 8+. De volwassenen betalen €24,50 en de kinderen....€20.
"Juf Roos gaat op vakantie" voor 2+, geen volwassen prijs nee....één prijs namelijk €18.
 En "juf Roos", is toch echt voor kinderen.
"Brugklas, de musical" voor 9+, ook hier één prijs €22,50.
Op de eerste bladzijde staat de slogan voor dit mooie theaterseizoen: "theater voor iedereen"
En verder is de directeur aan het woord:(ik citeer) "Het is de derde keer dat we gaan verbouwen in vijf jaar", lacht Jan Boelen directeur van het theater aan het Vrijthof.

Ik word er stil van, maar dan niet van de verbouwing maar van de prijzen voor kindervoorstellingen.
Jeugdtheater LEF programmeert een voorstelling in de concertzaal van Artamuse, Hanenhof Geleen. Volwassenen €5 en kinderen €2,50. Mooie zaal en al heeeel lang! Het is maar dat jullie het weten.

1 opmerking:

Ine Habets-Rutten zei

Het is natuurlijk waar Emile wat je in de blogger schrijft. Het is voor de meeste ouders niet te betalen om eens met de kinderen naar het theater te gaan. Meestal zijn er meerdere kinderen en dan zou je ze graag allebei de sfeer van het theater laten proeven. En natuurlijk ga je zelf mee want dat kan niet anders. Heel jammer! Neem dan een voorbeeld aan LEF. Daar kan het wel. Maar daar zijn ook andere prioriteiten als verbouwing.
Wij hadden gisteren een voorstelling van groep 1, 2 ,3 met een muzikale voorstelling in samenwerking met een afvaardiging van de 3 harmonieën uit Grevenbicht en Obbicht. En groep 6 had een vocaal nummer met hun samen. Het was fantastisch. Daar wordt zelfs muziek gegeven op school in Grevenbicht en Obbicht. Daar kan Sittard/Geleen een voorbeeld aan nemen.

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...