vrijdag 12 april 2019

natuur(lijk)


Deze week las ik dat de Turkse minister Cavusoglu van buitenlandse zaken in Nederland was. Onze minister Blok, van buitenlandse zaken, heette hem in het Turks van harte welkom. Hij noemde het zelfs een eer.... Ik dacht, was dat niet het land dat middels de president, ons als fascisten betitelde? En nu vindt Blok het een eer. Politici maken zichzelf steeds vaker ongeloofwaardig, draaien alle kanten op en worden zelfs verrast door de gele hesjes. Hoe ver kan iemand zinken?
Deze week keek ik naar de prachtige nieuwe natuurdocumentaire “Our Planet”. Door 600 personen is er 3500 dagen op film vastgelegd. En de stem van David Attenborough vertelt ons, dat de planeet naar de haaien gaat. En hij laat ze ook nog door het beeld zwemmen.
Hoe dan ook, het zijn indrukwekkende beelden en zijn zorgen komen binnen. Tenminste bij de meesten. Hoeveel uren aan film is er nodig, hoeveel ingestorte ijsbergen, en hoeveel uitgestorven dieren. Ik heb geen idee, ik schrijf er nu over, maar heb allang niet de illusie (nooit gehad trouwens) dat het enige indruk maakt. Industrieën blijven maar op kolen en bruinkool stoken. De aarde warmt op, mijn winterjas wordt nog maar sporadisch aan gedaan.
En nu roepen we, dat als wij ermee beginnen, het maar 0,0007 graden scheelt. Balkenende roemde nog de VOC-mentaliteit waarin we vooropliepen, toen voor de handel.
Nu tegen het klimaat en dan beperken we het tot: wat maakt nou 0,0007 graden uit in relatie tot wat het kost. En eerst moeten maar de anderen.....
De politiek kijkt te vaak naar wat het kost en te weinig naar wat het oplevert. 
Het saneren van het muziekonderwijs op basisscholen in Sittard-Geleen is er het sprekende voorbeeld van. Kijken wat het kost en niet wat het oplevert. Hopen op marktwerking en weten dat die er niet komt. De zorg heeft het bewezen.


En David blijft ook op z'n 96ste mooie documentaires maken. André van Duin blijft mooi praten over de Veluwe. Hij noemde een biggetje "dromer". Een beter vergelijk met de politiek kan ik niet verzinnen.



Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...