zondag 6 november 2016

Verwarrend

De papieren krant lacht mij 's morgens toe en al vanaf 7:00 uur aan. De bezorger geef ik bij deze een compliment voor zijn of haar accuratesse. Elke morgen zo'n krant bezorgen en vooral zo vroeg, knap hoor! En zelden te laat. Het lezen van die krant is soms verwarrend. Vooral als er berichten in staan die de volgende dag weer worden ontkent of betwijfeld. U kent ongetwijfeld de schijf van vijf. Kaas, groente, enfin u kent hem. De ene keer is kaas bijzonder gezond en vult al onze dagelijkse behoefte voldoende aan, de volgende dag wordt beweerd dat het allemaal een stuk minder is. Soms raak ik vertwijfeld wat ik moet eten. En het is vaak "soms".
Zo ook over kerncentrales. Er liggen er een aantal op de loer, kort bij Limburg. Rapporten over veiligheid spreken elkaar tegen. Wisten van elkaar niet dat ze geschreven en al überhaupt niet gelezen waren. En als we niet uitkijken, en dat doen we niet in Limburg, gaat het niet meer over het gevaar maar over wie nu welk rapport had moeten lezen.
Theo Vullers de aandachtscoördinator van de veiligheidsregio (die functie wil ik ook wel) beweerde het laatste Oostenrijkse rapport, over de gevaren van de centrale in Tihange, alleen uit de krant te kennen maar het met belangstelling te gaan lezen. Nu pas….
Ondanks de verschillende rapporten, die allen behoorlijk andere conclusies trekken, is er dus nu één van de veiligheidsregio die schrijft dat het allemaal wel meevalt. Evacuatie of schuilen
(waar dan?) is vanwege de afstand niet nodig, jodiumpillen wel. Waar zijn die dan? Ondanks dat ze het rapport dus nog niet helemaal gelezen hebben, veranderen zij hun ingenomen standpunt van 2014 niet. Ze hebben, zo beweren zij zelf, ook niet de expertise ervoor.... Kunnen we het nog volgen Limburgers?
Ik snap er helemaal niks van. Je leest het rapport niet, zegt niet de expertise te hebben maar verandert niks....
Goed onderzoek en veiligheidsinstructies zijn cruciaal bij een kernramp. In Tsjernobil maar ook Japan weten ze er alles van.
En in onze regio wordt er via kranten gediscussieerd over wat er nu wel en niet nodig is. Ik woon er toevallig wel. En ik begrijp al helemaal niks van -wat er moet gebeuren als-. Is het misschien niet verstandiger die centrale gewoon te sluiten dan is er geen als....?
Niet eenvoudig maar wel een stuk veiliger. 
Hoewel Den Haag ligt behoorlijk ver weg....

Het plascontract. Knipkaart met drie tegoedbonnen in een verpleeghuis dat al onder toezicht staat. En Staatssecretaris van Rijn vindt dat het niet kan, goh! Het reguleren van toiletgang is strijdig met waardig bestaan, vindt hij, goh!
Het personeel mag niet met de media praten en de directie beweert dat het hier maar om drie patiënten gaat. Dus eerst weer heibel omdat er een contract schijnt te bestaan en een dag later roepen dat het maar om drie patiënten gaat. Alsof het voor die niks uitmaakt. De patiënten schijnen niet meer te weten dat ze geplast hebben......goh!

En vlak daarna weer die spot van Rutte: Hij begrijpt onze zorgen over de zorg, en dat wij ons zorgen maken daarover...bla bla bla. Goede zorg om zeep geholpen en dan nu net doen alsof.  
Hij was in Born om met de nodige trots de nieuwe mini te bewonderen. En ging, uit betrouwbare bron, slechts één keer plassen.

Mini Meneer Rutte,  dat zou ik mij voelen als ik het durf om zo'n spotje telkens weer met droge ogen uit te zenden. Geen VVD, geen Rutte, maar ja wat dan wel?

Ik ga voor de mini!

Geen opmerkingen:

vanaf nu...

 Met een nieuwe coalitie gaan we de komende jaren niet alleen het weer voorspellen maar ook de temperatuur voor de zomers en winters vastste...