zaterdag 19 november 2016

Geen idee

Het komt niet zo vaak voor dat je voor je scherm zit en zoveel in je hoofd hebt dat je op papier wil zetten. Vaak waar je al eerder over geschreven hebt, soms kritisch, soms met wat humor.
Om te beginnen moet ik even aandacht besteden aan mijn eigen leeftijdsgroep.
Ik had er echt geen idee van dat het ook bij ouderen een probleem is geworden. Ik schreef al vaker over comazuipers. Ooit adviseerde ik zelfs om er eens eentje te laten liggen in plaats van behandelen.
Werd mij niet in dank afgenomen. Nu lees ik, dat ook tussen 55 en 65 plussers, het dronken zijn veelvuldig voorkomt. Het is nog niet in coma, maar beschonken 's nachts de trap aflopen komt steeds vaker voor en is risicovol. Gebroken heupen en zelfs overlijdens zijn hierbij geen uitzondering. Wat ben ik blij dat ik gelijkvloers woon.
Ouderen wonen langer thuis. Wiens schuld is dat? Of is er geen schuld? Ik hoop zolang mogelijk op deze plek, waar ik nu woon, te blijven wonen. Eenzaamheid schijnt ook een groot probleem en oorzaak te zijn. Oudjes voelen zich eenzaam, lossen dat op met de fles. Kinderen zijn druk. Bejaardenhuizen( daar ben je in ieder geval niet alleen) zijn massaal gesloten. Alcohol weren uit de supermarkt? Ach iemand die echt wil, komt er toch wel aan. Via de kinderen is misschien wel een manier, zodat zij ook vaker op bezoek komen....Het mes snijdt dan aan twee kanten.

Zal ik over Trump, Wilders of toch maar weer Henk Krol die een referendum wil gaan houden over zwarte Piet.
Nee.... even wat anders.

Deze week ging ik nostalgieën ( nieuw werkwood) bij de documentaire film over "the fab four".
The Beatles. Wat een succes hadden die zeg! Het succes dat hen ook opbrak en daarover gaat nou juist deze documentaire. Ze hadden het zwaar. Konden zich amper nog buiten een hotel vertonen. De kleren werden van hun lijf getrokken, letterlijk. Gillende keukenmeiden, overal waar ze kwamen. Bij een live-optreden was Ringo Star niet meer in staat om het ritme te vinden, omdat hij de anderen niet hoorde spelen.
En vooral de beelden loodste mij naar vroeger. Naar mijn eigen radio thuis. Bij ons was radio-Luxemburg DE ZENDER. Beatles waren dus nog niet aan de orde
Vooral veel "Deutsche schlagers". En als je daar nog eens naar gaat luisteren en letterlijk neemt welke teksten toen voorbij kwamen! Wat dacht U van: "heidschi bumbeitschi bum bum" van onze Hein uit Kerkrade. Ik heb het nog proberen te vertalen via Google, maar dat lukte niet. En wat te denken van:"ich bau dir ein Schloss", dat gaf al aan dat hij in onroerend goed zou gaan.
Jantje Smit was ook zo'n kind-artiest bij onze oosterburen. Hij is nu de weg kwijt, en zit in vaste dienst bij Pearl. 
"Acropolis adieu", zong Mireille Mathieu. Zij had al een vooruitziende blik dat het met de Grieken niet goed zou gaan aflopen. Freddy Quin zong: "Junge komm bald wieder" terwijl hij net het zeegat gekozen had.
"Lass die Sonne in dein Herz", door de Duitse groep WIND, hoe duurzaam kun je zingen.

Hoe dan ook de film over the Beatles vond ik zeer de moeite waard. Het is gebruikelijk dat je de filmzaal verlaat als de aftiteling bijna klaar is, bij deze film komt daarna nog een liveconcert van die vier. Dus als je er naar toe gaat, even blijven zitten. Net doen of je weer op school zit, gewoon blijven zitten!

Toch nog even over de verjaardag van Sinterklaas:
Gisteren kwam ik langs een huis waar kinderen op de straat een aparte parkeerplaats hadden getekend voor de Sint. Ik werd er vrolijk van en dat blijf ik gewoon vandaag. Doen jullie mee?




Geen opmerkingen:

vanaf nu...

 Met een nieuwe coalitie gaan we de komende jaren niet alleen het weer voorspellen maar ook de temperatuur voor de zomers en winters vastste...