woensdag 30 november 2016

kijken of kopen?

De kudde, Ik heb ze gezien. Ze zaten allemaal aan het ontbijt voor €1. Er waren ook stieren, maar deze waren gesommeerd mee te gaan door de grotere aantallen, toch voornamelijk koeien. Tevreden kijkend over het behaalde voordeel en dat al om 9:00.
Waarom ik er was? Ik ga mij even verantwoorden.
Ik was er om te kijken naar een nieuw dressoir, maar was te vroeg! En had ook al ontbeten.
Heel dom van mij.
Je krijgt namelijk waar voor je geld. Croissant, eitje, boter, jam, kaas en 'n kaiserbrötchen. Dat laatste speciaal voor onze Oosterburen die er dan ook massaal waren. Zeg nou zelf €1, is geen geld.
Hollandse zuinigheid beloond door een Zweedse keten met 'n Duits broodje. Wat een Europees gevoel gaf dat zeg!
De meeste ontbijters waren grijs en gaan naar het ontbijt toch nog even door de winkel en worden dan zo verleid dat alle voordeel, triomfantelijk behaald door het ontbijt, teniet wordt gedaan door alle andere, vooral onnodige, verleidingen. Op feesten en partijen wordt het voordelige ontbijt aangehaald en zelden de andere aankopen.
Ik was in het grootste koop-Sinterklaas-dorp van Limburg. Op een vrijdag met veel Belgen en Duitsers. Weer dat Euro-gevoel. Zij komen massaal naar ons en wij gaan massaal naar hen. We lijken net garnalen. Ik zie man met vrouw(of andersom)zwaar gebukt onder vele aankopen zichzelf over de markt slepen. 
"Zo die hebben hun slag geslagen", hoor ik mensen om mij heen fluisteren. Ze bedoelen natuurlijk vooral de winkel waar het gekocht is.... 
In deze tijd zijn er ook al kerstmarkten. Elk stadsbestuur kopiëert alle dommigheid waar onze oosterburen mee begonnen zijn. Valkenburg voorop. Massaal lopen we al jaren de grotten in. Diep de grotten in. En zonder enige nooduitgang...We vinden het sfeervol en gezellig. De koppen van elanden, donzige uilen en knuffelige ijsberen, we kopen ze massaal. Zo ook de landschappen met watten-sneeuw, treintjes en echte ski-liften. En elk jaar komen er bussen vol, zelfs uit Engeland.
We waren ooit(want ook wij zijn net mensen)in Keulen. Hadden nog nooit een kerstmarkt van die grootte gezien. Het was er druk, dus we besloten even een hapje te gaan eten, dan zou het wel minder worden. We kwamen buiten en konden midden op de markt onze benen gewoon optrekken. We bleven hangen... En dat is nou precies de kern, waarom deze markten blijven bestaan en steeds groter worden. Er komen steeds meer mensen op af.
En laat vooral iedereen die er plezier aan heeft, gaan.
Van Andre Rieu houdt ook niet iedereen en toch doen zijn dvd's het goed bij Sinterklaas.
Dat brengt mij op de discussie over emotie-TV-Programma's, waar ook massaal naar gekeken wordt.
Ranzige programma's waar amusement gemaakt wordt over de ellende van slachtoffers! Er wordt veel geschreven over de makers, maar de kijkers zijn de uiteindelijke veroorzakers is mijn mening.
Zij hebben invloed, niet de makers. Als niemand kijkt, verdwijnt het van de buis. We willen echter mensen zien met angsten, willen weten met wie Irene Moors het bed gaat delen, willen zien hoe moeilijk het is rond te komen van de bijstand. Vooral van diegene die ook nog niet de verleiding kunnen weerstaan van Bol.com, de winkel van ons allemaal.
We willen het zien en daarom bestaat het. Artikelen die door niemand gekocht worden, verdwijnen uit de schappen. Een oude, eerlijke kruidenierswijsheid.
Sinterklaas komt eraan, hij is dicht in de buurt, ik voel het. Zwarte Piet ook.
Die blijven komen, er is behoefte aan.



Geen opmerkingen:

vanaf nu...

 Met een nieuwe coalitie gaan we de komende jaren niet alleen het weer voorspellen maar ook de temperatuur voor de zomers en winters vastste...