zondag 29 mei 2016

Waar waren jullie?

Met paraplu als enige wapen, togen wij naar Maastricht om mee te lopen met de protestmars voor sluiting van de kerncentrales van Tihange en Doel. 
Gevaarlijke scheurtjes en betonrot maken dat velen zich zorgen maken.
Waaronder wij. 
Behalve België zelf. Zij zijn bezig met tol te heffen op wegen. Eet niet voordat je in België de weg op gaat, de hutspot is zomaar voor een tweede consumptie beschikbaar. Maar de Belgische regering gaat euro's vragen. "En we wonen in één Europa!", hoor ik jullie roepen. "Ja!", geef ik als antwoord, "maar wij betalen al langer overal en voor van alles. In Oostenrijk, in Tsjechië en in Duitsland, bij de één heet het tol, bij de ander milieustikker, maar betalen moeten we. En wij, in ons kikkerland voor niks, nada, nul", som ik in volgorde op.
En die Belgen hebben een aantal kerncentrales, die scheurtjes vertonen. Onveilig weet elke wetenschapper ons te vertellen, maar ook onze eigen minister Schulz vindt van niet. Ik had nog gehoopt  dat Timmermans in de stoet van Maastricht zou meelopen, maar hij is bezig een deal te sluiten met de Turken. Timmermans gelooft dat de Turken aan alle voorwaarden gaan voldoen. 
Hij had hier als spreker moeten zijn!  Hier in zijn Limburg, waar we gevaar lopen. Waar we groot gevaar lopen Frans!!

Limburg ontbrak sowieso. De enige die ik nog gezien heb is Paul Weelen en zijn vriend. Was ik wel blij mee, want ik hoorde alleen en voornamelijk Duits om mij heen. Hoewel t kirchraods....,sorry Paul!!
Maar waar waren jullie allemaal?
In de ochtendkrant was de vernieuwde Limburger helemaal niet vernieuwend. Een bijna halve pagina wijden aan een protestmars voor van Rey waar een handvol gekken meeliepen, voornamelijk familieleden. Daaronder een heel klein redactioneel stukje over het gevaar van Tihange en Doel. 
Limburgers(ik generaliseer maar even), jullie vallen mij tegen. Jullie hadden er allemaal moeten zijn. Het protest klonk stil, door een handvol medemensen, die het belangrijk vinden dat we veilig wonen. Dat WE veilig wonen, maar WE waren er niet. 
En ook de provincie schitterde door afwezigheid. Of waren jullie bezig met de Libelledagen, die versleten worden als innovatief. Libelle gaat een eigen tv-zender met praktische video's lanceren. Hebben we echt nodig en dat noemen zij dan innovatie. Een woord dat lekker modern klinkt.
 We hebben nog geen tv genoeg schijnt het. Donder op!,
En de Belgen doen niks, vinden het hele land veilig, wij weten inmiddels hoe dat kan aflopen. Ze kletsen maar wat in de ruimte....ruimte waar wij niet meer zomaar doorheen mogen rijden. 
Ik hoop dat de scheurtjes tot jullie doordringen.....
En oh, oh wat zijn we verheugd dat ze er eindelijk zijn. De joint strike fighter. Zelfs de minister is de twee toestellen tegemoet gevlogen. Dat doen we niet eens met Sinterklaas. Vliegtuigspotters zijn massaal aanwezig. Er wordt 5,2 miljard uitgetrokken om 37 toestellen te bemachtigen. Het kost teveel,  veel teveel. Het is een uitgave waar we prachtige andere dingen mee hadden kunnen doen.
Ik mis alle politici die huilend komen vertellen dat dit echt niet kan. En nu is ook nog van Muiswinkel geen hoofdpiet meer.

Wie spelen we nu die zwarte piet toe? Frans Timmermans dan maar....?

Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...