zondag 15 mei 2016

Viezerik

De titel van deze blog is een bewuste keuze. Het woord verraadt dat dit geen fijn verhaal wordt, dus als je daarop niet zit te wachten, niet verder lezen.

Ik dacht, dat wil ik wel eens met eigen ogen gaan zien. Ik lees in de krant over de agressie langs de voetbalvelden, dus ik ga naar een wedstrijd van de jeugd. Het doet er even niet toe welke wedstrijd maar het was Roda-Feyenoord.
Alle voetballertjes rond 14 jaar en de vaders en moeders, dan wel opa's en oma's ( vooral ook die groep niet uitvlakken), zaten langs de lijn. Het was een hoog rollator-gehalte.

De scheidsrechter was, zoals ik dat zag, net in het nieuw gestoken. Strak pak en hij liep als een paradepaardje. Een lippizaner had zo op hem kunnen zitten.
Niks mis mee overigens, als die arrogante houding niet terug te vinden zou zijn in zijn fluiten. Maar... waarom je oorverdovend moet fluiten, terwijl de spelers op kleine afstand staan, is mij onduidelijk. De tribune geeft toch wel commentaar, daar hoef je dit volume niet voor te gebruiken.

De scheids(ik leer het jargon snel) maakt natuurlijk fouten. Eigenlijk niks mis mee tot het moment dat er over die foute beslissing discussie gaat ontstaan op de publieke tribune. Het is van alle tijden, dat de beste stuurlui aan wal staan. De spelregels zijn maar op één manier uit te leggen en dat is in het  voordeel van de "hardschreeuwende" toeschouwer. 

"Viezerik", zo werd de scheids beticht door de Rotterdammers.

En ik...ik had geen vreemde beweging kunnen ontdekken aan die scheids, waarmee het aan hem toebedeelde woord enigszins recht deed.
De Rotterdammers lieten op die manier even weten het oneens te zijn met de arbitrage...oh...dat was het!
 De Roda-aanhang sommeerde de "Hollenjers" op subtiele wijze  met "hou je bek", geen aanmerkingen meer te maken op de leiding. 

Ik kreeg plezier in de wedstrijd. 

Over en weer werd ik afgeleid door de scheldkanonnades achter mij.  Feyenoordsupporters vonden dat zij alle recht hadden om kritiek te uiten op de scheids en ook op het harde spel van de 14-jarige Rodaspelers. Daarmee vroeg op enig moment de Roda-aanhang of zij überhaupt wel in dit land mochten wonen.... 

Het werd grilliger, merk ik even op.

Roda won uiteindelijk met 4-1.  Er was nog twee minuten te spelen. 
"Kom op jongens", schreeuwde de Feyenoordaanhang, " het kan best nog!" 
Dat is vragen om commentaar van een blije Roda-aanhang. Ik laat even de laatste opmerking van die groep, vanwege mijn eigen censuur, achterwege. 

Het eindsignaal klonk als een verlossing. 

 De scheids viel eigenlijk best wel mee en het veld lag er keurig bij, de lijnen prima getrokken...het zonnetje scheen welig. 
Het enige dat ik miste waren de herhalingen en de mogelijkheid om het geluid uit te zetten.
Toch maar eens aan oordoppen denken bij een volgend bezoek, dat er overigens niet meer zal komen.

Ach... en nou kan ik een makkelijke bruggetje maken over dat er ook bij de wereldproblemen de oorzaak vaak ligt in verdraagzaamheid en een beetje tolerantie. Het is "een inkoppertje" maak ik er maar van.


De boer weet er alles van en......hij ploegde voort maar dan op een ander veld....

Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...