zondag 18 mei 2014

kiezen

Kiezen is een keuze maken. Kiezen zijn ook bijters. Zou dat iets met elkaar van doen hebben?
Het zal niemand ontgaan zijn, maar er valt deze week wat te kiezen, op Europees niveau.

Het woord kiezen in die betekenis, wat kunnen we toch veel kiezen, dat is fijn.
Maar soms veroorzaakt het stress.
Bijvoorbeeld in een restaurant heb ik mij aangeleerd niet de gehele kaart door te nemen, maar snel en impulsief te kiezen, met minder stress tot gevolg. Dat heeft zelden slecht uitgepakt en het maakt het een stuk eenvoudiger, wat je niet weet, mis je ook niet.
Ik ga ook niet naar winkels die te vol hangen met allerlei onoverzichtelijke keuzes. Tussen drie broeken kiezen en dan de goede maat vinden, vind ik al een hele toer.
Kiezen wat je zal drinken als je op visite bent.
"Wat heb je open?", kan een tegenvraag zijn, of als je wijn kiest, alvast zeggen dat er geen fles voor jou apart hoeft te worden ontkurkt. Onnozel zeggen: "doe maar wat je open hebt".
En de gastheer maakt je dan wijs, dat het hem echt niets uitmaakt.
Een ober komt langs om alvast te vragen wat je wilt drinken, een heel logische eerste vraag, toch? En jij beantwoordt met de tegenvraag:" ja, wat zal ik eens drinken, vandaag?"  
Altijd de ober opzadelen met jouw-niet-kunnen-kiezen. En je weet dat die vraag in elk restaurant als eerste gesteld wordt. Bereid je dan ook voor!!

"Bier… , daar is het eigenlijk wel weer voor, maar ja... ".
In Beieren weten ze er wel raad mee en sinds een paar jaar in Sittard ook.

Dan maar eens even door de kieslijst van Europa gebladerd. Wat valt er aan partijen te kiezen, nog los van de inhoud. Ik zal er mij nog behoorlijk in moeten verdiepen deze week.
Via Facebook word ik nog gewezen op een Limburgse kandidaat van de VVD. Alsof dat wat uitmaakt.
Enkele partijen zijn voor mij onbekend en ik heb nog geen idee waar deze voor staan. Ik hoop niet, dat ik u ook verras, als ik ze even noem.

Aandacht en eenvoud (lijst 19). 
De titel spreekt me wel aan, want het is behoorlijk ingewikkeld geworden in Europa. Denk maar even aan de 320 labeltjes die in de kleding moeten volgens Europa.

Ikkiesvooreerlijk.EU (lijst 17). 
De naam suggereert iets dat ze niet kunnen waarmaken.

Jezusleeft (lijst 16). 
Ik zou graag willen weten waar? Ik zou zeggen kijk eens naar het journaal van acht uur. Trouwens, het maakt niet uit op welk tijdstip.

Anti europartij (lijst 14).
Zeg waar je wél voor bent, dat schept duidelijkheid. We hebben al teveel partijen, Wilders en Roemer voorop, die alleen maar schreeuwen " we zijn er tegen!!". Maar regeren...ho maar.

50plus (lijst 12).
Ik ben wel ouder maar niet te oud om op deze partij niet te stemmen(ik heb geen idee waarom ik dit zeg maar het voelt goed).

Piratenpartij (lijst 11).
Zou dat toeval zijn, dat zij lijst 11 zijn?

IQ de Rechten-Plichten-Partij (lijst 10).
Eén kandidaat. Al zou ik 't willen, het heeft bijvoorbaat al geen enkele zin.

Het valt mij tevens op dat wij als Europa er altijd als de kippen bij zijn om waar te nemen bij verkiezingen in andere landen. 
Kijken en controleren of alles wel eerlijk verloopt. 
Verklaar mij even dat ik mij weliswaar moet legitimeren, maar dat mijn legitimatiebewijs maximaal 5 jaar verlopen mag zijn.

Enfin, het kiezen wat ik wil eten en drinken is voor mij eenvoudiger. 
En jullie....ik wens iedereen veel wijsheid toe.

Ik ben benieuwd wat ik voor gerecht zal kiezen de volgende keer.

Geen opmerkingen:

vanaf nu...

 Met een nieuwe coalitie gaan we de komende jaren niet alleen het weer voorspellen maar ook de temperatuur voor de zomers en winters vastste...