zondag 5 januari 2014

burenparticipatie


Om welken reden dan ook is het belangrijk dat je als buurt, een moment per jaar even bij elkaar zit om te delen, te converseren, te discussiëren.
De wereldse problemen van een goed commentaar voorziet.
Even laat merken dat wij de problemen aan kunnen, en het op onderdelen beter weten maar het al heel lang anders gaat, heerlijk!
Voorzichtig toetsend hoe het gaat met die zieke buur die er toch maar mooi is vanavond. En er is ruimte voor emotie en gewoon wat de ander bezig houdt. 
Waarom je nog verder wil. Open en eerlijk. 
"Dat komt in deze column ", zei ik....bij deze.
Het is werkelijk mooi dat het kan en… dat het gebeurt.

Het kan ook anders.
In Geleen komt een moskee op de plaats van een vroegere werkvoorzieningschap.
Bijzonder is het  wel om de een met de ander te verruilen.
Er hingen plots twee varkenskoppen aan de hekken. Als stil protest van de buurt? 
Of als laf protest, je kunt er van alles van maken.

"Onacceptabel", noemde de burgemeester het. En volgens mij is het dat ook. De burgemeester heeft al eerder opgeroepen tot dialoog. Bizar dan zo'n varkenskop.
Hoewel ik vandaag een meisje van zestien hoorde zeggen: "ik vond het wel grappig zo'n kop".

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat een onbehoorlijke opmerking vind.
Beetje vreemde zin trouwens, je hoort dat vaker dat er begonnen wordt met: "Ik moet eerlijk zeggen" , dat lijkt erop dat je ook wel eens oneerlijk een zin begint.
Enfin....

Het Limburgs Dagblad en De limburger, zeg maar de Limburgse kranten, zijn in zwaar weer. Ze zijn eigenaar van een Britse investeringsmaatschappij MECOM
Een interim directeur werd aangesteld om de kranten weer economisch gezond te maken. Er werd gesaneerd, goed op de kleintjes gelet en dus  stond alles in de steigers om de krant gezond te verkopen, zoals afgesproken aan de Belgisch-Limburgse uitgever Concentra, aan de Belgen dus .
Maar de Britten zagen winst. Zij dachten er ineens heel anders over. Nu de krant weer een goede toekomst had
(lees: weer geld ging verdienen), wilden zij deze liever zelf houden. Bedrog, verbazing en ongeloof.
Interim-directeur Radix stapte op en de ondernemingsraad ging dwars liggen.
Vorige week zat er een extra omslag bij de krant met daarop 'Stop de moord op het Limburgs woord'. 
De kranten zijn ook een petitie gestart. Er zijn al ruim 1000 handtekeningen opgehaald.

Ik heb nog nooit zo vaak gelezen een man een man een woord een woord.
Aandeelhouders van een Britse investeringsmaatschappij zijn belangrijker dan het Limburgse woord.
En het verzet groeit en groeit maar of het helpt?.
Teken van deze tijd?
Alles draait om macht en geld, of andersom?
Lieve buren help mij!

De toespraken van de Paus en onze eigen Willem Alexander doen hier niets aan af. Ze zijn doordrenkt van steeds hetzelfde. En ook ik knik instemmend. Het is ook niet fout wat ze zeggen, het is niet fout wat ze beogen, wat ze willen, maar de moedeloosheid van het volk groeit. Ik moet geconfronteerd worden met beelden uit de Filippijnen om te weten hoe goed ik het heb. Bij het geven aan goede doelen zijn beelden belangrijk. "Het moet binnen komen...". En dat komt het wel.

Wat een begin van het nieuwe jaar, wat ben ik aan het somberen of wordt ik wakker?

Dan kijk ik naar boer zoekt vrouw internationaal en zie enkele mannen van mijn leeftijd, alles uit de kast halen om de geiten van de vrouw, waar zij iets mee willen, te melken.
Volwassen mannen...., vergrijpen zich aan weerloze geiten in een ver land.
Het zou zomaar een kop kunnen zijn van De Telegraaf.

Het is internationaal geworden, dat zoeken van die boer of boerin. 
Ook in Denemarken gaat een vrouw angstig aan de weer met koeien melken.
"Ik vind dat eng", zegt zij en trekt er een gezicht bij alsof zij net een bedorven oliebol gegeten heeft.
Waarom doe je dan mee is een relevante vraag, toch? Als je met een boer wat wilt en deze heeft koeien, dan zou het best wel eens kunnen voorkomen dat jij ook wat met die koeien moet!
En waarop selecteren we dat spul dan bij de KRO? Het programma heet immers BOER ZOEKT VROUW of BOERIN ZOEKT MAN.
En op een boerderij heb je meestal dieren en die zullen gemolken, geslacht en verzorgd moeten worden.

Ik moet eerlijk zeggen, ik begrijp hier niets van ...en van die kijkcijfers zal ik nooit wat begrijpen.


Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...