zaterdag 3 februari 2024

de neus bloedt

Ik las dat ook Youp de tekst 'de wereld draait door..' gebruikt had, om aan te duiden wat er aan de hand is in omroepland. Ik was er al mee begonnen maar dan denkt iedereen dat ik...enfin. Maar de wereld draait in voetballand gelukkig ook door. Iemand ontslaan met goede reden en na een aantal weken vragen of hij terug komt. En daarna allemaal net doen alsof je neus bloedt. 'Ontkennen' of 'geen herinnering aan' is tot nationale norm verheven. Mart Smeets heeft zich ook bij die schare aangesloten. Met de spelers van de theatervoorstelling 'mijn verleden' hadden we deze week een interview met het dagblad Trouw. De journalisten waren verbaasd dat er zo weinig geschreven werd over wat er allemaal in Limburg economisch en sociaal aan de hand was, maar vooral is. Gesprekken in de Oostelijke Mijnstreek hadden hen de ogen geopend, het levert uitermate interessant leesvoer op. Schaamden zich dat er ook vanuit Trouw zo weinig aandacht was voor deze streek... Een van onze spelers benoemde dat hij minder tot geen nieuws toeliet. Omdat ik vooral bezig wil zijn met het heden en nu en wat ik kan beïnvloeden. Een ander stelde dat het vooral zin heeft zelf actie te ondernemen in het verbeteren van je eigen omgeving. Doe wat je kan en stop met het denken: ik verbeter de hele wereld. Er is genoeg om je heen waar je een positieve bijdrage aan kan leveren. Theater maken is er zo een. Je ziet wat we met deze voorstelling bereiken. Voor jeugd weten we dat het de sociale vaardigheden flink verbetert. Misschien theatermakers inzetten bij de Amerikaanse verkiezingen. De toneelspelers zijn al jaren voorhanden.


Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...