zondag 6 december 2015

voordeel

Al weken komen er van allerlei kerstmarkten voorbij. Ik heb ze eigenlijk wel al gezien.
Maar..ben altijd toch op een of andere manier gevoelig, als er voordeel te halen valt.
Ik  ben ook maar een mens.
De kerstmarkt in Hasselt, België, misschien in deze tijd niet de meest aantrekkelijke, maar het voordeel lonkt.
In plaats van €14 betalen we €7. De helft,  voordeel dus.... allez afgereisd naar Hasselt.
Samen met vrienden verheugen wij ons op een verrassende Belgische kerstmarkt.
Een parkeerplaats vinden valt nog niet mee, want ook hier willen wij niet betalen als het even kan en...dat lukt.

Na wat rondzwervingen door de binnenstad, belandden we op de beloofde voordelige kerstmarkt. "Vreemd dat we geen kaartje hoeven te laten zien, maar ook eigenlijk vreemd dat er betaald zou moeten worden voor een kerstmarkt, dat is toch nergens...?", zeggen we in koor.
Beetje laat als je het kaartje al gekocht hebt...
Maar waar staat die voordelige €7 dan voor?
Het blijkt dat ik de voucher moet inwisselen bij het Grandcafe. Die is echter nog gesloten, de kerstmarkt in België ontwaakt pas om 12:00 uur, en wij lopen om 11:00 uur al rond.
Even wat slenteren langs gesloten kraampjes, gezellig,  bekruipt mij het gevoel al snel: WAT DOEN WIJ HIER?
De kerstmarkt wijkt volstrekt niet af van alle andere. Een hoog gehalte aan riemen, sjaals, mutsen
en handschoenen bij een temperatuur van meer dan 12 gr.
De zon schijnt.
Koffie! daar hebben we zin in, maar de voucher bevatte ook twee consumpties, dus toch maar even wachten tot 12:00 uur.
Een tijdstip waarop ik normaal al minstens drie koppen heb opgeslurpt.
Eindelijk gaat het Grandcafe open.
We zijn de enige gasten in een enorme tent waarin, en dat moet ik toegeven, alle moeite gedaan is om kerstsfeer te creëren. Zelfs met een echt warmtekanon...bij 12 gr buitentemperatuur...., het is er snikheet.

Er zit eindelijk iemand achter de kassa en vol verwachting(het lijkt wel Sinterklaas) bekijk ik de bonnen die verbonden zijn aan ons grote voordeel van €7.
Natuurlijk de consumptiebonnen maar liefst twee p.p.,  o die zijn binnen.
En dan....een tegoedbon voor de schaatsbaan(gaan we niet doen), een tegoedbon voor huur van de schaatsen(hebben we dus niet nodig) en een rondrit in de carrousel op de plaatselijke kermis, die ook onderdeel uitmaakt van de Kerstmarkt, daar zijn we n beetje te groot voor.

De teleurstelling, maar vooral het schaamrood om de bekende kaken, maakt zich van ons meester.  Het voordeel van de helft van de prijs...... Uiteindelijk betaalden wij dus €7 voor twee koppen koffie en hebben we de andere kaartjes aan kinderen weggegeven.
En dat viel nog niet mee, iemand aanspreken is gelijk verdacht in België en al zeker als je de kinderen benadert.
Bij de auto aangekomen, bleken we op een plek te staan waar een blauwe kaart noodzakelijk was. Had ik niet gezien, dus een bekeuring van €25.
Kerstmarkten, ik ga er nooit meer naar toe  en voordeel inhaleer ik alleen nog maar met de bonuskaart.

En dan zie ik 's avonds Pauw. Een discussie over de zorg met o.a. Wouke van Scherrenburg met  een aantal bedreigde verzorgers, vult de laatste uren van een dag kerstmarkt in Hasselt.
Wat een puinhoop maken we er van, wat een diep trieste verhalen.
En zaterdag lees ik het uitgebreide interview met staatssecretaris van Rijn. " we zijn er mee bezig....incidenten gaan wel eens voor het totaalbeeld staan.....de grens van bezuinigen is nog niet bereikt..." Allemaal irritante uitlatingen van iemand die beweert zelf vaak op werkbezoek in  verpleeghuizen te komen. Ik ben er lang en vaak geweest, beste staatssecretaris en stel vast dat jij niet weet waar je het over hebt. Je moet er werken, gewoon een hele week, of\en onaangekondigd meelopen.
Ik hoor die klachten, ook van al die thuishulpen, al lang en we doen eigenlijk... weinig.
Gemeenten doen hun best maar de verschillen per gemeente zijn enorm. In de ene gemeente- korten we de uren van 6 naar 1,5 en in de andere geven we een half uur extra. Er is geen touw aan vast te knopen. En jij van Rijn verklaart verklaart verklaart....

En...we gaan hiep hoi! ook bombarderen in Syrië, PvdA pruttelt nog tegen, maar dat komt goed!
Daarmee lossen we ook een stuk vluchtelingenprobleem op, we gooien ook op hen bommen.
En het blijft gewoon allemaal maar zitten in Den Haag, in Brussel.
En het gaat maar door.
Maar ja wat moeten we doen..... naar de kerstmarkt in Hasselt misschien?




Geen opmerkingen:

vanaf nu...

 Met een nieuwe coalitie gaan we de komende jaren niet alleen het weer voorspellen maar ook de temperatuur voor de zomers en winters vastste...