zondag 7 september 2014

Even weg weggeweest....

En dan zit ik na een zinderende vakantie weer voor mijn laptop. Ik was even weg en kan nu moeilijk keuze maken waarover ik het niet wil hebben.
Oude koeien uit de sloot halen .... ?
De MH17 of hebben we dat wel gehad nu? 
Alle nog vindbare resten zijn weggehaald, maakt even niet meer uit door wie. De herdenkingen die veel aandacht kregen, misschien wel teveel. De onderste steen die volgens Rutte boven zou komen is blijven liggen. 
De doofpot schuift steeds dichter bij....
Syrië is helemaal uit het gezichtsveld verdwenen, en de bevolking ook, want die vluchtten en vluchtten, weten niet meer waarheen. 
Naar de Paus.....? Vluchtelingen staan inmiddels in Rome aan zijn poort. 
Zal Hij ze onderdak bieden of is nu Hij even niet thuis?
Gerard Joling, de volksheld met de mooiste en aanstekelijkste lach, schrijft in de Telegraaf dat uitgeprocedeerde asielzoekers het land uit moeten, de straat opgestuurd, klaar met die hap!
Vergelijkt, alsof hij de PVV zelf heeft uitgevonden, deze mensen met onze ouderen die we, in zijn ogen, laten barsten.


Deze vergelijking maken en dan zelf rijk worden van een Tv-programma waarin hij diezelfde oudjes begeleidt, met zijn aanstekelijke lach, naar Lourdes. Kassa!!

"Ik kijk geen journaal meer, ik kan er toch niks aan doen", hoor ik steeds vaker om mij heen. Toekijken, wegdraaien of gewoon helemaal niet meer kijken. 
Dan kunnen ook wij straks met een gerust hart zeggen:" Wir haben es....."

Tijdens mijn vakantie viel het mij, en vele anderen, op dat er in de pretparken, dierentuinen, speeltuinen vaak de ouder ontbrak en alle oma's en opa's van dit land met de kleinkinderen op stap waren. Vaders en ook moeders waren alweer aan het werk. Of waren alléén maar aan het werk en hadden dat stadium, ook voor de vakantie, niet onderbroken.
Eens kijken als straks (wat heet hier  straks) alle bejaarden- en verzorgingshuizen zijn gesloten en de oma's en opa's aangewezen zijn op.... ja, op wie eigenlijk? Gerard Joling?

En dan vraag ik mij aan het begin van deze column nog af: waar ga ik het over hebben?




Maar even wat anders.
Als ik een paar jaar geleden terugkwam van vakantie kon ik mij immer verheugen op "ons" straattheaterfestival van Geleen. Er waren tijden dat wij onze vakantie daar op afstemden. U voelt hem waarschijnlijk al een beetje negatief aankomen. Het straattheater, ooit de trots van de gemeente Geleen waar bijna iedereen zat te kijken, is niet meer.
En daar zaten de mamma's en de pappa's, met de kinderen want als opa's en oma's er even niet zijn, dan nemen we de kinderen gewoon mee.
Langzamerhand verdween dit prachtige evenement uit de binnenstad van Geleen. 
En het ging niet naar Sittard voor wie dat denkt. 
Nee het ging vooral naar Roermond. De al maar meer bruisende stad in midden Limburg. En of van Rey ook daar de hand in heeft gehad, we komen er waarschijnlijk nooit achter.
Hij zit nog verwikkelt in allerlei andere zaken, zoals ECI. Het cultuurfiasco van de eeuw.
Onderzoeksbureau Necker van Naem(alleen die naam al...) kwam met een vernietigend oordeel. Waarom wij toch steeds van die bureaus nodig hebben, is mij al jaren een raadsel. 
Projektontwikkelaar Roerdelta zat in de maag met dit oude fabriekspand en dacht het met cultuur alleen te redden. Moest er wel voor een kleine 15 miljoen vertimmerd worden.
Lekker niet aanbesteden, zodat je de hoofdprijs binnenhaalt en het aan bevriende architecten en aannemers kan gunnen.

Ik mocht in dat gebouw ooit één vergadering bijwonen met een kleine 20 personen. We zijn buiten gaan zitten want de akoestiek was zo slecht, je kon je eigen woorden niet verstaan. Iets wat bij een vergadering wel handig is.
Van Rey heeft deze zaal waarschijnlijk vaak gebruikt toen er belangrijke beslissingen genomen moesten worden.
En ook hier zoemt dus de naam van Rey weer prominent rond.
Maar, hoor ik steeds meer om mij heen, hij heeft ook veel goeds gedaan...
Schijnbaar een vrijbrief om dit ondoorzichtige gedrag te gedogen.

Tot slot als opsteker:
Monseigneur Wiertz laat het portret van de voormalige bisschop Gijssen hangen want hij heeft toch ook veel goeds gedaan.

Is dit nu Limburg op zijn smalst?


Trouwens ik had best een fijne vakantie en U?

Geen opmerkingen:

wat is belangrijk?

We hebben 14000 leerplichtige jongeren die thuis zitten. Dat is heel veel. Maar de demissionaire minister Mariëlle Paul stelt ons gerust, he...