zondag 17 mei 2015

Vertrouwen in de herinneringen



Dat heb ik mij nooit gerealiseerd maar in hoeverre is dat wat ik denk dat er is gebeurd, ook werkelijk gebeurt. Als hele volksstammen zeggen dat het is gebeurd, kan ook ik er niet omheen, maar toch.
Soms is wat je denkt dat er gebeurd is, datgene dat je graag wilde dat er gebeurde... Snap ik het nog? Tuurlijk ik heb het zelf opgeschreven...en verzonnen? Paul McCartney, die van the Beatles, heeft in zijn laatste hit gezongen dat er veel beweerd en geschreven wordt over the fabfour, terwijl zij die het schrijven er niet bij waren en dus niet altijd kunnen weten wat er gebeurde. Hij wel. Maar of hij nog kan vertrouwen op zijn herinnering?
Ach en er wordt zoveel geschreven, beweerd, de waarheid? 
Bijna alles wat in de krant staat geloven we. Je denkt toch niet dat het journaal liegt? Of Matthijs van Nieuwkerk, of Gordon en Gerard, die van de jolige...

Zoals ik al schreef, als hele volksstammen het beweren...dan moet er een Holocaust zijn geweest. Soms als ik naar een voetbalwedstrijd zit te kijken en de supporters zie en vooral hoor..beangstigt me dat. 
Bayern maakt een doelpunt,  de stadionspeaker imiteert even de tweede wereldoorlog en als een Führer gaat hij tekeer en zweept het stadion op, tot massaal beangstigende antwoorden. Ik ril wel als ik er naar kijk. Ik ril als ik de aanhang tegen de boarding aan zie beuken.
De massaliteit, de agressie.
Dan luister ik liever op 4 mei...om 20:00 uur ....even naar niks.

En gisteren was het toppunt van wat ik aan kan...Een boot vol met vluchtelingen die al drie weken ronddobbert. Vrouwen, kinderen, mannen. 
Drinken elkaars urine, om in leven te blijven. 
Hebben al 10 lichamen in zee gegooid, zij waren al dood. 
Niemand wil ze hebben. 
Als ronddobberende koopwaar smeken zij om hulp. Alle ellende ten spijt, niemand wil en gaat ze redden. Een helikopter gooit wat etenswaar in de zee...En de vertwijfelde mannen springen in zee. Hangend aan een touw eet men alles op.... inclusief de verpakking.

Ik hoorde laatst weer dat lied van Herman van Veen. Op de melodie van "nu zijt wellekome" bad hij tot Jezus om weer terug te keren op aarde: want de mensheid mist U zeer.

Wie in deze wereld heeft de moed en misschien ook wel het recht om in te grijpen? 
Vertwijfelde hulporganisaties met managers aan het hoofd, die veel, misschien wel te veel verdienen. Als dat de ronde doet, ben ik de weg kwijt. 
Giro 555 dan? De zorg.... onze zorg.

Rene Fontijn, directeur bij OZO, een zelfstandig arrangementenplatform. De naam is al veel te duur. Hij denkt dat de zorg met minder kan. Hij stelt de client voorop, boven de omzet... Maar houdt hij dat vol in een sector waar 80% van de kosten loonkosten zijn.         
Als je dan gaat bezuinigen, dan gaan er banen verloren, dat kan toch niet anders.
Snijden in de administratieve rompslomp, stoppen met overdreven veel registratie en peperdure kwaliteitssystemen die de zorgkosten tot een onmogelijke hoogte drijven, dat kunnen de oplossingen zijn...

En dan Griekenland. 
We, wij Nederlanders, boekten 12% meer vakanties naar Griekenland.
We brengen ons geld naar Griekenland en dan schelden we als de Europese Unie dat ook doet.

De club van de rode hoed komt op de TV voorbij. De club van de rode hoed....
Een stel decadente dames op leeftijd, die het nodig vinden om een cocktail uit te kiezen voor aankomende zomer. Dé cocktail van de zomer 2015!
Hoe groot kan soms het contrast zijn.


Zouden de vluchtelingen op zee al aan een cocktail toe zijn?

Geen opmerkingen:

gezellig

Vijf uur per dag besteden jongeren tegenwoordig op sociale media, en nog een paar uur anderszins op schermen. Is dat erg? De tijd voor offli...