zondag 1 maart 2015

de kleine wereld

Er komen wat rochelende Limburgers voorbij de laatste weken. De terugblikken op de mijnindustrie laat een onmiskenbaar spoor achter. Een spoor van hardwerkende koelpieten, die nu vaak aan de zuurstof hun verhaal doen. Als ze dat nog gegund is tenminste.
Het is 50 jaar geleden dat Den Uyl ons met zijn praatjes de werkelijkheid liet meemaken. Praatjes die geen enkel gaatje hebben gevuld van de echte koelpiet. Ik parkeer maar even, wat het financiële geweten van Nederland er toen en nu van vond.
Zonder werk, weinig pensioen. Gevangen in een volgzaam katholiek geloof. Een geloof dat werd gevoed door macht en mogelijk ook toen al door wellust. 
Vrouwen van mijnwerkers, die zich verheugd hadden op een ander leven na het zwarte goud. Die rustig hebben zitten wachten tot "miene man"  met pensioen ging. Dan konden ze gaan genieten. Tja, van wat?
De mijnwerker verzucht in piepende ademhaling, en de frustratie van zijn schamele pensioen na al dat harde werken. 
En dat zij heel hard gewerkt hebben, laten nu veel documentaires zien.
Ik zie dat de Groningers op de banken staan voor de scheuren in de huizen na elke aardbeving. Vergelijkingen trekken met Limburg, is hierbij best op z'n plaats. Ik bewonder de vastberadenheid van die "Grunningers". Hadden wij, en dan met name de koempels uit de mijn, dat toen maar wat meer gehad.

Limburgers zijn veel in het nieuws. Jos van Rey, ach wat een zielige man eigenlijk. En dan Verheyen.
Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat de bonnetjes goed zijn verwerkt op de declaratie. Dus...niets aan de hand. Alle handtekeningen staan erop. Voor het gemak maar even niet gekeken of er wel gedeclareerd had mogen worden.
Jammer dat Youp niet nu al een oudejaarsconference moet doen. Hij zou te weinig tijd hebben. Alleen Limburg is al goed voor twee avondvullende programma's.
En het hele bizarre is, dat Verheyen zelf het onderzoek niet goed vond, want hij heeft wel degelijk verkeerde declaraties ingediend en die wil hij ook terug betalen. Wat is zo'n onderzoek dan waard geweest? Moeten we nu onderzoek gaan starten over dit onderzoek?
En dan gaat eindelijk de partij zelf kijken, gelukkig trekt Mark Verheyen zijn conclusies en stapt op. En Rutte vond het verhaal nog zo opgeblazen. Hij vind hem nog steeds een talentvol politicus, en dat zou zomaar kunnen.
Hij denkt ook dat VVD niet zal verliezen op 18 maart.  Dat lijkt wishful thinking.
Kom eens op aarde, zou ik zeggen

Als er veel aan de hand is in de wereld, vlucht ik altijd samen met mijn kleinkind naar de speeltuin. Zij weet precies, wat ook ik moet doen op de schommel, op de wip en aan het klimrek. 
Ook fantaseert zij een heuse ijswinkel bij de glijbaan. Er zit aan beide kanten een gat dat dient als loket.
Ik mag de bestelling doorgeven en dan gaat zij aan de slag met hoorntje en veel bollen ijs, want ik wil er zeker veertig op (rekt lekker de tijd).
Dan vraag ik natuurlijk nog een behoorlijke dot slagroom en als laatste een disco en/of chocoladedip.
Ik vraag wat het kost en ik ben 20 euro kwijt. Verbaast mij niets, vooral omdat alles wat ik tot nu toe bij haar kocht, 20 euro kost. Lekker overzichtelijk vind ik dat.
En het betalen doe ik contant door twee keer( 2x 10 euro) op haar hand te tikken.
Dan moet dat gigantische ijs door dat kleine gat. Dat wordt knoeien. En als klant ga ik dan mopperen. Mijn kleinkind doet echt alle moeite om mij als klant tevreden te stellen. Eindelijk lukt het dan en dat vieren we met het gezamenlijk schommelen, met als doel: wie komt het hoogst? Zij wint.
Als we dan thuis komen, gaan we verstoppertje spelen. Zij vind het prachtig mij te zoeken. Nu is ons huis niet groot, dus erg veel verstopplaatsen zijn er niet. 
Maakt haar niks uit, zij telt gewoon tot tien, met wie niet weg is, is gezien!
Soms vind ik nog wel eens een plekje, dat nog ongebruikt was. 
Dan hoor ik haar zoeken, zoeken en zoeken. Enige vertwijfeling in haar stem: " opa waar ben je..?"
Dat doet mij smelten en voorspelbaar antwoorden: "Hier!".
En als ze mij dan uiteindelijk gevonden heeft, gaan we aan de thee met koek, echte koek en zij krijgt deze van mij voor diezelfde 20 euro.
Staan we weer quitte.
Wat is de wereld dan mooi, Niemand schulden, alle twee tevreden en veel pleziertjes.
De kinderwereld is mooi. Kunnen we die niet zo groot maken als de onze?






Geen opmerkingen:

Vier(en)

 Bij elke voetbalwedstrijd is er nauwelijks een limiet aan het aantal toeschouwers. Je hebt betaald dus, je gaat erheen. Op 4 mei vermindere...